דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרוש מנהל משבר - תובנות עצובות של ניהול משבר דליפת הנפט בעברונה 

מאת    [ 02/02/2015 ]

מילים במאמר: 397   [ נצפה 3339 פעמים ]

בעצב ובכאב לב אנו קוראים וצופים במימדי האסון של דליפת קו צינור הנפט בדרום. תמונות קשות המעידות ואולי רק רומזות מה היקפו האמיתי של האסון אשר מימדיו רק מתחילים להתגלות.

אסונות טבע כבר מזמן נכללו בקטגורב. בקטגוריה זו, 2 סוגים עיקריים: הראשון אסון טבע במובנו הפשוט- שיטפון, רעידת אדמה, התפרצות הר וגעש וכו', ומנגד, אסון אשר גורם אנושי גרם לטבע.

כך או כך, מדובר על אירוע מפתיע, בלתי צפוי אשר גורם לשיבוש דרסטי באורחות החיים ושיש בהן נזק (או פוטנציאלי) משמעותי. 

השלב הראשון והקריטי בקרות מנהל הוא למנות "מבוגר אחראי" מנהל המשבר ותחתיו צוות ניהול משברים. ההיסטוריה הקצרה מלמדת שמנהיגים נוטים לשכוח את מה שכתוב בכל מדריך בסיסי לניהול משברים. ואם נזכרים לעשות כך, כאשר זה – כמעט- תמיד מאוחר מידי וגם לנוכח נזקים שכבר החריפו ו/או לחץ של דעת קהל.

באופן שעשוי להפתיע אחדים, לאורך חמשת הימים הראשונים לאחר דליפת הנפט, השר נתניהו לא טרח להתייחס לאסון ואף יתרה מזאת, על פי הפרסומים- למרות החשש מהתפשטות זיהום הנפט מערבה, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, בכלל לא שהה בארץ, אלא השתתףבוועידת בינלאומית בדרום אמריקה.

היות שנתניהו הוא גם השר בפועל לאיכות הסביבה- לאחר התפטרותו של עמיר פרץ, הרי שהמשבר נוהל גם ללא שר ממונה. נתניהו קבע סדרי עדיפויות- בחירות יותר חשובות.

אין הכוונה לפגוע בכבודם ו/או עשייתם של אנשי המשרד לאיכות הסביבה, והגורמים הנוספים האחראים על הפעילות בשטח. הם עושים עבודת קודש- לא פחות. אך במשבר בכלל ומשבר לאומי – אקולוגי צריך מנהיג. החשש שאנשי המקצוע, נמצאים לבד בשטח. הערכות מצב לא יכולות להיעשות רק במחוז דרום של המשרד לאיכות הסביבה אלא בראש הפירמידה.

אסון הנפט שונה מאסון הכרמל לפני 4 שנים במיוחד בהיבט של סיכון חיי אדם, אך לא בשאר המאפיינים לרבות פגיעה בחי ובצומח. עדיין מדובר באחד האסונות האקולוגיים הגדולים שפקדו את מדינת ישראל.

טיפול במשבר כזה, דורש מנהיגות, ראיה מרחבית מתכללת, הקצאת משאבים והעתקת משאבים. ניהול משבר דורשת ממנהל המשבר לעמוד בפני הציבור ולא לדבר על הסיבות, או על האחראים לאסון אלא דורשת הכרזה על רצינות, על מאמצים כדי לפתור אותו במינימום נזק מתמשך. ברור לכל כי השיקום הוא ארוך וימשך מספר עשורים.

רק ערב נסיעתו לארה"ב, ולאחר כמעט שבוע, ובעקבות לחץ ברשתות החברתיות, החליט ראש הממשלה לצאת ולבחון את איזור האסון בעצמו. בנוסף, מינה את אופיר אקוניס לסגן שר הממונה על התחום. שוב- מאוחר מידי, מעט מידי וללא כל היבט של מנהיגות בניהול משבר.

עו"ד ארז הינו מומחה בתחום ניהול קונפליקטים עסקיים, משא ומתן וניהול משברים. בעל תארים ראשונים במשפטים ובמדע המדינה וכן בעל תואר שני בהצטיינות במדיניות ציבורית. מראשוני תחום הגישור, הקים בשנת 1997 את חברת הגישור הראשונה בישראל - גישורים אי. די. אר בע"מ www.gishurim-adr.com noy@gishurim-adr.com הקים בשנת 2004-5 את NegoPro - מומחים בניהול משא ומתן www.negopro.biz noy@negopro.biz שותף מ 2008 ב CMT- Crisis Management Team העוסקת במניעת משברים, היערכות לקראת משבר וניהול משברים. www.crisimanagement.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב