דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעת קשב וריכוז - הפרעה נוירולוגית התפתחותית או קשקוש בלבוש? 

מאת    [ 12/12/2014 ]

מילים במאמר: 392   [ נצפה 3749 פעמים ]

 

עשרות שנים של מחקר וטיפול בילדים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז הביאו את הנוירולוג האמריקאי ריצ'רד סול לכתוב את ספרו  -  ADHA does not exist  (הפרעת קשב וריכוז אינה קיימת). 

בספרו, שעורר סערה, מסביר סול כי מדובר למעשה באוסף של סימפטומים (בריאותיים ואחרים) שהתגלגלו בטעות לאבחנה אחת , אותה יש למחוק לדבריו מה-DSM   ( ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי).

"אנשים מאבחנים את עצמם כסובלים מהפרעת קשב וריכוז רק כי היא נמצאת בכל מקום" כותב סול – "קולגות רבים  שלי רושמים מרשמים לרטלין לאחר בדיקה מאוד שטחית של מספר שאלות קצרות" וכך לדבריו הגענו למצב בו אחד מכל תשעה ילדים בארה"ב מאובחן כלוקה בהפרעה ושני שליש מהם מטופלים בתרופות.  

הבעיה עם ההגדרות של  'קשב וריכוז', טוען ד"ר סול, היא שבניגוד מוחלט לכל מחלה אחרת הן לא מתייחסות למחלה עצמה או לגורמיה אלא רק לסימפטומים שלה.

"אילו היינו מגדירים התקף לב על ידי כאבים בחזה שאדם חש בעודו עובר התקף כזה, אזי התרופה המתאימה תהיה משככי כאב, ולא טיפולים שבאמת משקמים ומתקנים את הבעיה בלב", הוא מסביר. באותו אופן גודש באף יכול להיות תסמין של הצטננות, אלרגיה או מצבים רבים נוספים, אבל הנוזל איננו האבחנה".

לאבחון שגוי שתי השלכות: האחת - מתן טיפול תרופתי מיותר, על כל הסיכונים הנובעים מתופעות הלוואי של התרופות והשנייה, חמורה לא פחות – הזנחת הבעיה האמיתית הגורמת לסימפטומים של הפרעת הקשב.

סול מציג  בספרו  דוגמאות רבות לילדים שמתקשים בלימודים מסיבות שונות ומאובחנים בטעות כסובלים מ "הפרעות קשב וריכוז", למשל – ילדים  שסובלים מקוצר ראיה ולכן לא מצליחים לקרוא מהלוח; ילדים שסובלים מהפרעות שינה -  כתוצאה מאסתמה, סינוסיטיס, שקדים מוגדלים  - ולפיכך  מתקשים להתרכז בלימודים, לקות שמיעה, חוסר בברזל, לקויות למידה  (דיסלקציה, דיסגרפיה), מחוננות, אלרגיות ורגישויות  ועוד. לפעמים הוא טוען  מדובר בחוסר התאמה מנטלית בין הילד למערכת החינוך או פשוט שעמום.

מנגד פסיכולוגים, נוירולוגים ופסיכיאטרים רבים מכירים  באבחנה כהפרעה בפונקציה הניהולית במרכז האונה הקדמית  של המוח. מדובר בפונקציה  מרכזית בעלת תפקיד חיוני בוויסות ההתארגנות המעשית והרגשית: מיקוד ופיצול קשב, אבחנה בין עיקר וטפל, תכנון וארגון, קביעת סדר עדיפויות, ניהול רגשות, יכולת לשאת תסכול ועוד .

לדבריהם, הפרעה זו  פוגעת ביכולתו של הפרט להתארגן ולווסת את צרכיו על פי דרישות החיים, לרכוש הרגלים ונורמות התנהגותיות ולהתפתח בצורה תקינה מבחינה רגשית ונפשית.

מכל מקום, בזמן שניטש הויכוח בין החוקרים והרופאים,  מומלץ להורים לשלול תחילה  את כל הסיבות האחרות לתסמינים של הפרעת קשב וריכוז טרם קבלת האבחנה.

דפנה ממן: עו"ס מומחית לטיפול בנוער והדרכת מבוגרים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב