דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודים גבוהים ברשת האינטרנט 

מאת    [ 30/04/2014 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 1961 פעמים ]

רכישת השכלה , במיוחד השכלה גבוהה היוותה תמיד קרש קפיצה לבני המעמד הנמוך בכדי לצאת ממעגל העוני ולמצוא להם חיים טובים יותר, למרות זאת הייתה, ההשכלה הגבוהה, במשך שנים רבות  נגישה לרוב לאלה שהפרוטה מצוייה בכיסם.

האינטרנט שינה הכל,  הוא איפשר לכל אחד לקבל מידע רב מאוד כמעט  על כל דבר ואך צפוי היה שגם רכישת השכלה תעבור מהפך ותשתמש ביכולות האדירות של המחשב בכדי להנגיש את ההשכלה הגבוהה להמונים. בעולם הגדול זה נקרא MOOC  כלומר  Maassive Open Online Courses , קורסים מקוונים פתוחים ורבי משתתפים (גולדשמידט, 2013 ),  קורסים – כי הם במבנה של קורס אוניברסיטאי כולל מטרות לימוד בתחום הנלמד, מקוונים – משום שהם ניתנים ברשת האינטרנט, פתוחים -  כל אחד יכול להשתתף בדרך כלל בעלות מינימלית ואפילו בחינם, ורבי משתתפים – משום שבקורס אחד יכולים ללמוד  המוני משתתפים מכל העולם  (  ELI 2013  ).

המעניין הוא שהכיוון המתפתח בימים אלו הוא של הנגשה חינמית של קורסים הנלמדים באוניברסיטאות  היוקרתיות ביותר בארץ ובחו"ל כולל השתתפות התלמידים, הגשת עבודות, ביצוע מבחנים וקבלת ציונים ותעודות השתתפות.  לרוב פתוח לכולם ללא דרישות מוקדמות.

אין ספק כי ה- MOOC גרם לחשיבה ובחינה מחודשת של המוסכמות של ההשכלה הגבוהה כולל בחינה של מבנה הפקולטות והמוסדות, ההכרה בלימודים והענקת תארים. 

הלמידה מרחוק לא התחילה עם הופעת המחשב והאינטרנט, אלא היתה ידועה זמן רב קודם לכן, למעשה עוד במאה ה-19 חיפשו דרכים כיצד להנחיל השכלה להמונים.  מהפכת הדפוס איפשרה  להדפיס חומר לימודי כתוב ולהפיץ אותו לתלמידים דרך הדואר.

יותר מאוחר עם התפתחות הרדיו החלו אוניברסיטאות לשדר שיעורים לקהל הרחב באמצעותו, משהומצאה הטלויזה  חלה קפיצה נוספת בהנגשת חמרי הלימוד להמונים, כאשר החלו לשדר שיעורים  בטלויזיה החינוכית. לכל אלה התווספו כלי הוראה חדשים  כמו קלטות ווידאו ואודיו. המצאת המחשב  רק האיצה את התהליך הלמידה מרחוק,  משום שהמחשב יכול היה לחבר בין כל הכלים שנצברו עד כה, יכול להנגיש בבת אחת את חומרי הלימוד למספר רב של תלמידים ואף יותר מכך. 

המחשב עם קישוריות לאינטרנט איפשר לא רק לשמוע ולצפות בשיעורים באמצעות סירטוני וידאו, ולקרוא חומר כתוב הנשלח אליך בלחיצת כפתור, אלא גם, באמצעות התפתחויות נוספות, ניתן להשתתף בשיעורים באופן פעיל, לשאול שאלות ולקבל תשובות מהמרצה או מתלמידים אחרים. יחד עם זאת התוצאה החשובה ביותר מאופן לימוד זה היא יצירת קשר ותקשורת עם תלמידים ובין התלמידים  המתעניינים בתחום,  באמצעות פורומים, רשתות חברתיות ופלטפורמות קשר אחרות.

למרות האמור לעיל המחשב לא החליף  את שיטות הלימוד הישנות אלא התווסף עליהן והוא החשוב  שבין כלי הלימוד, כי הכלים הקודמים היו חד-כיוונים,  הטלויזה, הרדיו והכתובים  עבדו בכיוון אחד, מן המורה אל הלומד, בעוד שהמחשב מאפשר אינטראקציה של התלמיד עם המרצה , שאילת שאלות וקבלת תשובות בזמן אמת, וזה מדמה שיעור פרונטלי  כפי שזה נעשה כיום באוניברסיטאות , מה שמקל על התלמידים שאינם אמונים על לימוד עצמי. 

היתרון הגדול של המחשב הוא בכך שהוא יכול להציג שיעור פרונטלי , אחד על אחד, למספר עצום של תלמידים בו זמנית. ו "למרות שקורסים מקוונים, חינמיים ובתשלום, הופעלו גם לפני שנת 2011, ההיקפים העצומים של הלומדים, בעיקר בשנתיים האחרונות, העלו את הנושא לתודעה הציבורית והפכו את המושג MOOCs  - Massive Open Online Courses לנושא מרכזי בשיח האקדמי והציבורי אודות ההשכלה הגבוהה"  (גולדשמידט, , 2013 , ע' 1 )

קישור לאתר   http://toarmkuvan.wordpress.com/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב