דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוטריון והליכי הסמכתו 

מאת    [ 02/03/2014 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 3023 פעמים ]

הליך הסמכתו של הנוטריון בארץ, מורכב מארבעה שלבים מרכזיים: הגשת הבקשה לקבלת רישיון, פרסום שמות המועמדים לקבלת רישיון, השתתפות בהשתלמות אקדמית וקבלת רישיון נוטריון. האם כל אחד יכול להגיש בקשה? התשובה לשאלה זו הנה בשלילה. חוק הנוטריונים, התשל"ו – 1976, קובע מהם תנאי הכשירות לקבלת רישיון נוטריון ישראלי, כאשר רק העומד בתנאים, יוכל לקבל רישיון נוטריון.

העומד בתנאי הכשירות יוכל להגיש בקשה בכתב, אליה יש לצרף מסמכים רלוונטיים, כמפורט בטופס הבקשה. זו מוגשת לועדת הרישיונות שבמשרד המשפטים, המתכנסת מספר פעמים בשנה ודנה בבקשות שהוגשו לה. העומדים בתנאי הכשירות, שמם יפורסם בעיתון יומי, על מנת לאפשר לציבור להגיש התנגדויות למתן רישיון נוטריון. שלב הפרסום עבר ללא התנגדויות? יחויב עורך הדין המבקש, להשתתף בהשתלמות אקדמית ולאחר השתתפותו, יקבל את הרישיון ממשרד המשפטים.

שלב ראשון – הגשת הבקשה לרישיון נוטריון

עורכי דין, העובדים כעצמאים ובעלי וותק של עשר שנים ומעלה בעריכת דין, יכולים לקבל רישיון נוטריון. הליך ההסמכה מתחיל כאמור, בהגשת הבקשה, אשר אם תתקבל, יעניק משרד המשפטים לעורך הדין המבקש, רישיון נוטריון. מי יכול להגיש את הבקשה? רק עורכי דין העומדים בתנאי הכשירות, הקבועים בחוק הנוטריונים.

הבקשה מוגשת בכתב, על גבי טופס מיוחד המיועד לכך. על עורך הדין למלא את כל הפרטים המופיעים בבקשה ולצרף מסמכים רלוונטיים. יש לשלוח את הבקשה לועדת הרישיונות שבמשרד המשפטים. על המבקשים להיות סבלניים שכן, הועדה מתכנסת מספר פעמים בשנה בלבד ובכל פעם, דנה בבקשות אשר הוגשו לה עד ליום התכנסותה. כל מבקש, אשר עומד בתנאי הכשירות, תפרסם הועדה את שמו בעיתון יומי, זהו השלב הבא בהליך ההסמכה.

שלב שני- פרסום שמות המועמדים

ועדת הרישיונות מחויבת לפרסם בעיתון יומי את שמות עורכי הדין, אשר עמדו בתנאי הכשירות ועתידים לקבל רישיון נוטריון אקספרס. מטרת הפרסום, היא לאפשר לציבור להגיש התנגדויות למתן רישיון נוטריון למועמדים. למותר לציין כי הועדה איננה מתייחסת להתנגדויות סתמיות ואלו נדחות על הסף. הועדה תדון אך ורק בהתנגדויות בהן מועלות טענות ממשיות אשר יכולות להצדיק אי מתן רישיון נוטריון. במצב כזה, תשלח הועדה עותק מן ההתנגדות לעורך הדין, אשר רשאי להגיב בכתב ובע"פ להתנגדות. בעת הצורך, יוזמנו הצדדים לטעון בפני הועדה וזו תיתן את החלטתה. קבלת ההתנגדות, משמעה אי מתן רישיון נוטריון.

שלב שלישי – השתתפות בהשתלמות אקדמית

טרם יוכל עורך דין, לקבל את רישיון הנוטריון, הוא מחויב לעבור השתלמות אקדמית. השתלמות זו היא הכשרה המקצועית המרכזית שמקבלים נוטריונים בארץ ועל כן, מדובר בחובה ולא בבחירה אישית של המועמדים. במסגרת ההשתלמות, הרצאות הנוגעות לעבודה הנוטריונית, להלן חלק מהנושאים הנלמדים בהשתלמות הנוטריונים:

1. מבט היסטורי על מוסד הנוטריון: רקע תאורטי חשוב, אודות תולדות מקצוע הנוטריון בארץ ובעולם, לרבות התפתחות החקיקה בנושא הנוטריונים, במהלך השנים.

2. העבודה הנוטריונית הלכה למעשה: כיצד מזהים את מקבל השירות וכיצד מבררים את כשירותו או אי כשירותו לביצוע הפעולה, טפסים שונים ודגשים לגבי סמכויות מיוחדות כמו אימות צוואה.

3. כללי האתיקה: הנוטריון כפוף לכללי אתיקה מקצועית ואותם יש להכיר היטב, על מנת שלא לבצע עבירה אתית.

שלב אחרון – קבלת רישיון נוטריון

סיים המועמד את ההשתלמות האקדמית, יקבל רישיון נוטריון ועם קבלתו, רשאי הוא לתת שירותים נוטריונים לציבור כמו למשל תרגום נוטריוני אקספרס. בעת ביצוע עבודתו, חייב הנוטריון להיות זהיר ולהפעיל שיקול דעת, במתן שירות. עליו לזהות את המבקש, לוודא את כשירותו המשפטית, לקבל את כל המסמכים הדרושים לו על פי חוק, על מנת לתת את השירות וכיו"ב. כמו כן, חייב נוטריון לגבות שכר מהמבקשים, על פי השכר האחיד ולא לסטות ממנו.

הליך הסמכת הנוטריון מורכב מארבעה שלבים מרכזיים: הגשת הבקשה לקבלת רישיון, שלב הפרסום של שמות המועמדים, השתתפות בהשתלמות מקצועית וקבלת הרישיון. עורכי דין בלבד, העומדים בתנאי הכשירות, יכולים להגיש בקשה לקבלת רישיון נוטריון וזו תתקבל, אלא אם הוגשה התנגדות לקבלת הרישיון, אשר התקבלה על ידי הועדה.

שירה אלה, משפטנית, כותבת מקצועית של תכנים משפטיים. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב