דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות של הורים עם ילדי ADHD 

מאת    [ 18/07/2013 ]

מילים במאמר: 735   [ נצפה 11992 פעמים ]

התמודדות הורים עם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז

כיצד להתמודד עם ילד ADHD

 

האם הילד שלך זז ללא הרף, מדבר ללא סוף, דורש תשומת לב תמידית, נוהג באימפולסיביות, רגיש מאוד ולעיתים חרד אך כלפי חוץ מראה שכלום לא מזיז לו, מתקשה "לשבת על התחת" וללמוד, מכור למחשב, מפטפט בשיעורים, מתקשה לארגן את התיק, מסתבך במריבות עם ילדים אחרים? אם כן יתכן שהוא סובל מ- ADHD, הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. זוהי הפרעה שמאובחנת ע"י נוירולוג או פסיכיאטר.

 

ADHD זוהי לקות  המתבטאת בקשיים בשליטה עצמית ובניהול ותכנון פנימי. הדבר מתבטא   באימפולסיביות,  בקושי לשלוט בדחפים ובקשיים בהתארגנות ובתכנון. ילד עם ADHD  חי ללא פונקציות של ניהול ותכנון אוטומטים (הסקת מסקנות מהעבר להווה, תכנון העתיד, התארגנות ותכנון זמן ועוד). כלומר כל העניין של תכנון וניהול דורש כל הזמן תיווך תמידי. מי מסייע לילדים אילו לעשות את התיווך הזה? (להזכיר, לארגן, לאמר להם מה הולך להיות, להזהיר אותם בפני סכנות צפויות) כמובן אתם ההורים!

 

במשך שנים רבות אני מלווה הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז ולקויות למידה גם במסגרת שיחות פרטניות עם הורים וגם במסגרת קבוצות להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. במפגשים אילו עם הורים אמיצים ומדהימים נוכחתי לדעת עד כמה זה קשה להיות הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ובמיוחד לילדים עם הפרעות קשב וריכוז וגם היפראקטיביות (ADHD). חלק גדול מההורים חווים כל יום כמלחמה: מלחמה שהילד יקום בבוקר ויתארגן בזמן לבית הספר, מלחמה שהיום יעבור בשלום בבית הספר ולא יתקשרו להזעיק אותם, מלחמה שהילד חוזר הביתה ורוצה רק לשחק במחשב או לצאת החוצה ואין מה לדבר על שיעורי בית.  עבורכם הורים יקרים ולמענכם כתבתי מאמר זה הכולל את הטיפים הבאים. חלק מהטיפים מבוססים על ספרו המומלץ של ראסל ברקלי, "לשלוט ב- ADHD":

 


    • ספקו לילדכם פידבק מיידי- מחקרים מצאו כי, ילדים עם ADHD מושפעים יותר מאירועי ההווה הרבה יותר מילדים רגילים. כאשר ילדים אילו עומדים בפני מטלה משעממת בעיניהם או שאינה משתלמת, הם יחושו דחף לחפש משהו אחר לעסוק בו. אם אתם רוצים שהם יתמידו במשימתם, תצטרכו לספק פידבק מיידי הן שלילי והן חיובי(חיזוק ושבח).  השבח צריך לכלול את ההתנהגות הספציפית הרצויה. כדאי גם לארוב לילד וכל פעם שהוא מתנהג כך לשבחו מייד.

 


    • ספקו לילדיכם פידבק חוזר לעיתים תדירות יותר- ניתן לעשות זאת באמצעות נקודות או מדבקות. אפשר גם לכוון שעון מעורר, שיזכיר לכם להתייחס לילדיכם.

 


    • הגיבו ביתר רוחב לב ועוצמה- ילדי ADHD זקוקים לתגובות ברורות יותר ורבות עוצמה יותר מילדים רגילים. תגובות אלו כוללות הפגנת חיבה גופנית, זכויות יתר, חטיפים מיוחדים וכיבודים, נקודות זכות, פרסים ולעיתים אף כסף. צורות חיזוק אחרות כגון: ההנאה מעצם הפעולה, ריצוי ההורים, הערכה שקיטה של הסביבה, אינן משפיעות על ילדים עם ADHD.

 


    • עודדו לפני שתענישו-העיקרון הוא חיוב לפני שלילה. לפי זה, יש לעודד לפני שמגיבים בשלילה. להגדיר על דרך השלילה מהי ההתנהגות החיובית, לתגמל את הילד כל פעם שהיא מופיעה במשך שבוע ורק בשבוע השני לנקוט ענישה הפוכה. ככלל, עדיף לנקוט בשיטת חיזוקים מדורגת מאשר להעניש, כגון שיטת כלכלת האסימונים. להקפיד על יחס של 3 חיזוקים על כל ענישה.

 


    • חתרו לעיקביות- להיות עיקביים לאורך זמן, לא לוותר מהר מדי כשאתם מתחילים בתכנית לעיצוב התנהגות, להגיב באותו האופן גם כשהנסיבות משתנות ולוודא כי שני ההורים נוקטים באותן שיטות.

 


    • פעלו, אל תפטפטו- ריבוי הסברים והיגיון מביא להחמרה בהתנהגות ולא לציות. הדבר פוגע בסמכות ההורית.

 


    • הכינו את עצמיכם מראש למצבים בעייתיים- הכנה מראש של מצבים כמו יציאה מהבית. הגדירו מראש בקצרה את הכללים, הזכירו זאת לילד כשמגיעים לסיטואציה וחזקו את הילד כל פעם שהוא עומד בהסכם.

 


    • שימרו על נקודת מבט התואמת את הליקוי- נסו לשמור על ריחוק פסיכולוגי מבעיותיו של ילדיכם. העמידו פנים שאתם אנשים זרים, שבוחנים את המצב מרחוק.

 


    • אל תעביר את הבעיות של ילדיכם לפסים אישיים- נסו כמה שיותר להימנע ממאבקי אגו עם הילד. כשזה קשה רצוי לקחת פסק זמן ולהרגע.

 


    • למדו את עצמיכם לסלוח לילדיכם ולעצמיכם. זיכרו: "הורה טוב אינו הורה שלא עושה טעויות, אלא הורה המנסה ללמוד מטעויות".

 1.    לימדו ולמדו את ילדיכם אסטרטגיות למידה


    • הצטרפו לקבוצת תמיכה להורים עם ADHD. ממליצה להצטרף לאחת הקבוצות של בית הספר להורים בעידן המודרני "מעלות"

          במקרה הצורך פנו לייעוץ אישי.

 


    • מיצאו זמן איכות לך ולבן הזוג. כאשר אתם עושים דברים שאתם אוהבים למענכם כדי להתמלא מחדש באנרגיות ולמנוע שחיקה מצטברת בהורות במזיקה לכם ולילדיכם.

 

אלה ארנון Ella Arnon מנהלת מרכז ההכשרות- "זווית שונה ללמידה".   יועצת חינוכית MA  מטפלת אישית, זוגית ומשפחתית .


   http://www.elaarnon.co.il/


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב