דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יפוי כוח נוטריוני ספציפי 

מאת    [ 20/12/2012 ]

מילים במאמר: 575   [ נצפה 3854 פעמים ]

חתימה של נוטריון על יפוי כוח מעניקה למסמך מעמד משפטי. במאמר הבא נסביר מה הבדל בין סוגי יפויי הכוח ומתי נדרש האזרח להציג יפוי כוח נוטריוני ספציפי.

יפוי כוח ספציפי מעניק למיופה סמכויות מסוימות בלבד. בניגוד ליפוי כוח נוטריוני כללי אשר אינו מגביל את המיופה ומאפשר לו לבצע פעולות רבות בשמו של המייפה, ייפוי כוח נוטריוני ספציפי מתייחס לפעולות מסוימות. יתרון נוסף של יפוי כוח נוטריוני ספציפי הוא ההתנהלות במהלך שהות במדינה אחרת. כך לדוגמא יכולים אנשי עסקים להמשיך לנהל את עסקיהם, לספק למיופה ייפוי כוח נוטריוני ספציפי אשר מצד אחד לא יגביל אותם, אך מצד שני יגדיר מראש מה הן גבולות המנדט שהם מקבלים. יפוי כוח נוטריוני ספציפי עשוי גם לשמש חולים המעוניינים להבטיח את ביצוע הפעולות בשמם גם במקרה של אי כשירות פיזית או חלילה מוות. יפוי כוח נוטריוני ספציפי אינו מתאים לכולם וישנם לא מעט סיטואציות בהן הוא לא מספיק, אך כדאי להכיר את האפשרות הזו לפני שנותן יפוי כוח נוטריוני כללי שאינו מוגבל.

מהו יפוי כוח?

על מנת להבין את המשמעות של יפוי כוח נוטריוני ספציפי כדאי לחזור אחורה ולבדוק מה היא ההגדרה המשפטית והחוקית של המונח "יפוי כוח". למעשה, זהו מסמך אשר מאשר לאדם מסוים, המיופה, לבצע פעולות בשם אדם אחר – המייפה. המיופה עשוי להשתמש בייפוי הכוח לצורך מימוש בשמו של המיפה את הפעולות המופיעות במסמך. סעיף 20 בחוק הנוטריונים קובע כי יפוי כוח כללי לדוגמא חייב להיות יפוי כוח נוטריוני. זאת בניגוד אל יפוי כוח נוטריוני ספציפי רגיל, המוגבל כאמור לפעולה או לפעולות מסוימות.

משמעות יפוי הכוח הנוטריוני

מעורבותו של נוטריון במעמד יפוי הכוח מצביעה על משמעות המסמך עבור שני הצדדים. יפוי כוח לא חייב לערב נוטריון או אפילו עורך דין, אלא אם כן מעוניינים לתת למסמך תוקף משפטי. נוטריונים המאשרים את ייפוי הכוח צריכים לבצע מספר בדיקות:

א. זהות החותמים – על הנוטריון לוודא כי הצדדים העומדים מול הם אכן אלו המופיעים בחתימה. הוא יכול לדרוש תעודת זהות או כל מסמך מזהה ומחייב אחר על מנת לעשות זאת.

ב. כשירות משפטית ורצון חופשי – על הנוטריון לוודא כי יפוי הכוח ניתן בכשירות משפטית של המייפה. במידה והוא נמצא בבית חולים או על ערש דווי, על הנוטריון לדרוש אישור רפואי המעיד על רצונות החופשי. את האישור הרפואי הזה יש לצרף אל יפוי הכוח הנוטריוני משום שבלעדיו הוא עשוי להיות חסר תוקף משפטי.

מתי נדרש יפוי כוח נוטריוני ספציפי?

חשוב להבין כי יפוי כוח ספציפי לא חייב להינתן על ידי עורך דין ונוטריון. החוק בישראל לא מחייב את עריכת יפוי הכוח מול נוטריון, אלא שחתימה של אדם במעמד כזה מצביעה על הסכמה מלאה של מייפה הכוח למופיע במסמך, על הבנת המשמעות המשפטית ועל הפנמת ההשלכות מבחינת כל הצדדים. מסמכי יפוי כוח החתומים על ידי נוטריונים, בין אם מדובר על יפוי כוח כללי, יפוי כוח ספציפי או יפוי כוח לעסקת מקרקעין הטעונה רישום בטאבו, מהווים ראיה משפטית אשר לא ניתן לערער עליה. הנוטריון אשר חותם על יפוי הכוח נותן למסמך משנה תוקף אשר עשוי להיות הרה גורל.

איך מקבלים את יפוי הכוח?

לצד הדרישות של הצדדים עצמם עבור קבלת יפוי כוח נוטריוני ספציפי, ישנם מוסדות אשר דורשים מראש יפוי מן הסוג הזה. עבורם, יפוי הכוח הנוטריוני הספציפי מהווה תחליף ליפוי הכוח הרגיל. על מנת לקבל יפוי כוח נוטריוני ספציפי יש לגשת אל משרד הנוטריון, להצטייד בתעודה מזהה ולבקש את הסייגים הרצויים. עלותו של יפוי הכוח הנוטריוני קבועה בחוק לפי תעריפי משרד המשפטים, כמו שאר שירותי הנוטריון.

*מידע נוסף ראה: נוטריון רמת גן

*מידע נוסף ראה: יפוי כוח נוטריוני למשכנתא ודוגמא לנוסח

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב