דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים וגירושין - השפעות משבר הגירושין על ילדים 

מאת    [ 29/09/2012 ]

מילים במאמר: 477   [ נצפה 4918 פעמים ]

יחד עם שכיחותה ההולכת וגוברת של תופעת הגירושין גדל והולך מספרם של ילדים שחווים גירושין.

תחושת האובדן בגירושין משפיעה עמוקות על הילדים. מתעוררים אצלם רגשות של  כעס,עצבות, תחושת בדידות, רגשות אשם, בלבול וחוסר אונים. הגירושים יוצרים מתח וחרדה מעצם הקונפליקט ההורי, מחווית האובדנים בתהליך עצמו  ומדאגות קיומיות. הילדים חווים שינויים כלכליים, לעיתים מעבר מקום מגורים , ובעיקר  אובדן המשכיות של המשפחה השלמה ושל הזמינות של אחד ההורים . ילדים רבים לא יודעים מה מתרחש , חשים חוסר שליטה על המצב המשפחתי, נקלעים למצב של נאמנות כפולה להורים וכל אלה  גורמים ללחצים ומתערער אצלם האמון ותחושת הביטחון. הילדים מבטאים את קשייהם באופנים שונים . לדוגמה, ילדים קטנים, בגילאי גן, נוטים להתפרצויות זעם, לקשיי שינה, לקשיי פרידה(נצמדים למבוגרים)  ולעיתים יש נסיגה בשליטה על צרכים, ילדי בי"ס צעירים מבטאים צער עמוק, פחדים, קשיי שינה ואכילה, יש געגועים וכמיהה להורה, בדרך כלל האב, שגר מחוץ לביתו. לפעמים הילדים מגיבים בתגובות פסיכוסומאטיות וההורים צריכים להיות ערים לכך. בדרך כלל תגובות של הילדים פוחתות או נעלמות לאחר שנה ?שנתיים אם כי יש סיכון  שאצל ילדים מסוימים התגובה עלולה להיהפך לכרונית וזה קשור פעמים רבות לקשיים שקדמו למשבר הגירושין.

 

על פי הספרות המקצועית , יש מספר גורמים המסייעים לילדי גירושין להתגבר על המשבר: Wallerstein &  ,Kelly ,1976) ;  Amato ,1993).


    • הפחתת העימות בין ההורים  ויכולתם ליצור  שיתוף פעולה כהורים למרות הפרידה . ידוע כי  הגורמים העיקריים להתפתחות לא תקינה של הילדים הם החשיפה לקונפליקט המתמשך בתהליך הגירושין ומערכות היחסים המשפחתיות המתהוות לאחר הגירושין.  חשיפתם של הילדים לעימות ולתקשורת הלקויה  בין ההורים מפריע להם להתמודד עם המשימות ההתפתחויות, משנה את אופי היחסים הורה-ילד, יוצר חוסר אונים וחרדה, מפריע ליצירת זהות עצמית ומחליש את כוח ההגנה של ההורים.
    • שמירת קשר עם שני ההורים. יש לאפשר לשני ההורים נגישות לילדים ולאפשר לכל הורה לפתח יחסים עצמאיים וקשר קרוב עם ילדיו. מעורבות ההורה הלא משמורן, קשר קבוע וסדיר עם הילד וביקורים התואמים לגיל וצורכיו,  המקבלים עידוד מההורה המשמורן,מסייעים להסתגלות ותפקוד טוב יותר של הילד
    • גורם נוסף  המשפיע  על הסתגלותם של הילדים הנו הסתגלות ההורים לגירושין. מצבו הרגשי  של ההורה המתגרש משפיע על מצבו הרגשי של הילד.  הורים  שמצליחים להתמודד  עם משבר הגירושין,  יכולים להעניק  לילדיהם את תשומת הלב והאהבה, שכל כך נחוצים להם, ומסייעים להם להתגבר על המשבר. 4.מתן מידע  לילד לגבי הגירושין והסבר מותאם לגילו.

5. שמירה על אזורי בטחון בחיי הילדים וצמצום השינויים עד כמה שניתן כגון: אזור  מגורים,בית, בי"ס,

6.מערכת תמיכה רחבה כגון: הורים, אחים, סבים, דודים, חברים.

 הערה: יש מקרים בהם מומלץ להתייעץ עם גורם מטפל  לו יש ניסיון בתחום ילדים וגירושין כגון: מטפלת זוגית ומשפחתית, פסיכולוג/ית.

 ביבליוגרפיה

Amato, P.R. (1993).Children adjustment to divorce: Theories, Hypotheses and ampirical support. Journal of Marriage and the Family,55,23-38.

 Wallerstein, J. (1983). Stress coping and development in children. N. Gramezy. M.

 Rutter (EDS), N.Y. Mcgraw Hill. 265-301.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חגית פריידס מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת מגשרת מוסמכת טלפון:050-6223603 http://www.hgf.co.il מטפלת זוגית יועצת זוגית יועצת זוגיות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב