דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק הספריות 

מאת    [ 21/01/2008 ]

מילים במאמר: 791   [ נצפה 5520 פעמים ]

הספרייה- כמותג   שירית בן- ישראל, מנכ"לית חברת STS, מומחית לפיתוח ארגונים מובילים  האם הספרייה שלך ידידותית? מאתגרת? מעשירה? מצמיחת כנפיים? חווייתית? נגישה? מבוקשת? מקצועית? "מזמינה"? חדשנית? "קרה"? אטרקטיבית? במה היא שונה, אם בכלל, מספריות אחרות? מה הבידול שלה? מה היתרון התחרותי שלה? מה הערך הנתפש בעיני הלקוחות? מה ההשפעה שלך על תדמית הספרייה? האם זו ההשפעה הנכונה?, האם זיהית את מקורות העוצמה שלך?, יודע/ת ליישם אותן בספרייה בצורה יעילה?. חוק הספריות הציבוריות מכניס את הספריות בדלת האחורית לעולם האקטיבי, קריאטיבי ודינאמי של המותגים. בשורה תחתונה החוק מאלץ את הספריות לעבור פאזה, במהירות וביעילות לצורך הישרדות.  מילות המפתח- שקט, רוגע, חינוך, למידה הוחלפו בלכסיקון חדש; בראש הפירמידה מככבות מילות מפתח כהזדמנויות, ייחודיות, בידול, צרכים, פתרונות ותחרות, ומעל כולן ניצבת בגאון מילת המפתח- שיווק. למה שיווק?, כי שיווק נכון מבטיח את צמיחת העסק ויכול להפכו למותג. ספריות שתדענה לשווק את עצמן תשרודנה. ואלו שלא- תיסגרנה. ברחבי העולם קמות מידי יום מאות חברות, מאות אחרות קורסות. על פי מדד "סטנדרט&פור", 75% מהחברות שתהיינה על המפה בשנת 2020, טרם הוקמו. טווח ההישרדות של חברות כיום עומד על מקסימום עשר שנים. אז מה בכל זאת מסייע לחברות לשרוד במציאות העסקית התזזיתית של תקופתנו?- התשובה נעוצה ביכולת  הארגון לבדל עצמו משאר המתחרים, באמצעות יצירת יתרון תחרותי לאורך זמן, כלומר, להפוך למותג. ספריה, כמו כל דבר אחר, הינה "מוצר". וכמו כל מוצר, בכדי להפכה למותג, יש לבצע תהליך מובנה, שכולל הגדרות מילוליות, עיצוביות, תפישתיות, ערכיות, הכרתיות ורגשיות, שתתבטאנה בשרשרת של פעילויות רציפות, שתובלנה בסופו של תהליך ליצירת מותג.  ד"ר דן הרמן בספרו "מדריך לבוני מותגים" מציג מודל בן 10 שלבים, לבנית מותגים:
  1. יצירת התרחיש השיווקי- בתהליך בניית מותג אנחנו לא מדברים על מטרה אלא על הצרכן, צרכיו, אלו שקיימים ואלו שאנחנו רוצים לעורר, שבאמצעותם נשיג את מטרותינו.
  2. בירור סוג המותג שאנו רוצים לפתח- מהו המותג העתידי שלנו?, האם מדובר במוצר? שירות? חווייה?, שיטה? רעיון?.
  3. ניתוח בשלות רצון של לקוחות המטרה שלנו- האם הלקוחות "בשלים" למותג? מה הם צריכים וצורכים כרגע?. בל נשכח שאנחנו מדברים לעיתים קרובות על החדרת שינויים בהתנהגות הצרכנים. למשל, אם אנחנו מעוניינים להקים ספריה שתתבסס על תקליטורים, האם אוכולסיית המטרה מיומנת בשימושי מחשב?.
  4. הבנת המוטיבציה של הלקוחות בהווה- מהן הסיבות להתנהגות הצרכנים בהווה. למשל, מדוע קוראים יותר? מדוע קוראים יותר מסוג מסויים של ספרות? מדוע מעדיפים ספרייה אחת על השניה?
  5. אפיון הבטחת המותג שלנו- מהי המוטיבציה אותה אנו אמורים לפתח בכדי לשנות את התנהגות הלקוחות.
  6. בחינת ההבטחות הפוטנציאליות-  הואיל וקיום המותג מותנה במימוש עקבי, אותנטי ורציף של ההבטחה, חיוני שנדע בוודאות מהי ההבטחה הכי נכונה והכי ישימה מבחינתנו.
  7. בחירת הבטחת המותג-  בחירת הבטחת המותג הכי אפקטיבית, שתניב את התועלות הרצויות לנו, אותן אנו חייבים להגדיר, גם בשבילנו וגם עבור הלקוחות. למשל, אם הבטחת הספריה היא "חדשנות" הרי שהיא צריכה להיראות, להרגיש, להריח ולדבר חדשנות. בשטח; עיצוב הספרייה, מדי הצוות, המענה הקולי, נהלי התקשורת עם הלקוחות (מיילים במקום שיחות טלפון למשל), בחירת הספרים- הכל צריך לשדר חדשנות.
  8. ניתוח משמעות השינוי  שאנו מבקשים לייצר- מה משמעות השינוי, שאנו מבקשים לייצר ואיך לבצע את המעבר מהרצוי למצוי?. 
  9. אבחון הנגישות התקשורתית- פסיכולוגית של קהל המטרה, כאן אנו נדרשים לבחון את רמת ההתעניינות והפתיחות של הלקוחות, כמו גם את תרחישי הקשיים והמלכדות, הצפויים לנו בתהליך ביצוע השינוי.
  10. בחירת "אסטרטגית המיתוג", דהיינו כיצד נהפוך בפועל את ההבטחה של המותג, לאמונה של הלקוחות לגביו. כיצד נהפוך את ההבטחה ל "חדשנות" לתפישה בתודעת הלקוחות, כך שכאשר ירצו משהו אחר, מיוחד, המקום הראשון בו יעלה בדעתם לחפש יהיה בספרייה שלנו.
  לסיכום,  ההחלטה על מיתוג הספריה היא מחוייבות להצגה מתמשכת של ההבטחה שלה לקהל הלקוחות. ההבטחה חייבת לעמוד בהלימה עם תהליך הבחירה של  הלקוח, אחרת לא יצלח התהליך. הלימה במסרים מבטיחה, שהלקוח יבחר במותג שלכם, כל פעם מחדש, מאחר והלקוח מייחס לו אסוציאציות וקונוטאציות, שנותנות מענה לצרכים רגשיים- פיזיים- הכרתיים שלו. דוגמא לצרכים; יוקרה, סטאטוס, שייכות, להיות IN ועוד. לפיכך, בחירה מדוייקת של ההבטחה שלכם, היא ההחלטה הכי משמעותית בפיתוח אסטרטגיית המותג העתידי וממנה נתחיל.  ספרות מומלצת:
  1. המיצוב החדש, ג'ק טראוט וסטיבן ריבקין, מטר, 1996
  2. חוקי הברזל של בניית מותג באינטרנט, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2000
  3. המדריך לבוני מותגים, ד"ר דן הרמן, צ'ריקובר, 2001
  4. 22 חוקי הברזל של בניית מותג, אל ריס ולורה ריס, מטר, 2004
                   
שירית בן- ישראל

מנכ"לית חברת STEPS TO SUCCESS בע"מ לפיתוח ארגונים ועסקים מובילים.

יועצת אסטרטגית וארגונית ומאמנת עסקית לבכירים, הנהלות ועסקים.

תואר שני במנהל עסקים ו-15 שנות נסיון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב