דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרציתם לדעת על מקדם הקצבה בקרן הפנסיה ובביטוחי חיים 

מאת    [ 21/07/2012 ]

מילים במאמר: 577   [ נצפה 4046 פעמים ]

אנו שומעים רבות על מושג הנקרא מקדם הקצבה. בימים אלה פרץ מושג זה לתודעת הציבור עם הודעתו (יש האומרים הודעתו הדרמטית) של הממונה על שוק ההון והביטוח, הפרופסור עודד שריג, אשר הודיע כי החל משנת 2013 לא יוכלו חברות הביטוח להבטיח למבוטחים את מקדם הקצבה.

כמומחים בלימודי פיננסים, ביטוח ושוק ההון, החלטנו להסביר בקצרה מושג זה, שהוא חשוב לכל חוסך במוצר פנסיוני, וגם למי שמעוניין ללמוד ביטוח פנסיוני.

 

מהו מקדם הקצבה?

מקדם הקצבה הוא מספר המחושב באופן אקטוארי והוא מבטא את היחס בין סכום החיסכון שצבר המבוטח לגיל הפרישה, לבין הקצבה החודשית שיקבל המבוטח. מקדם הקצבה הוא הגורם החשוב לפיו נקבע כמה פנסיה חודשית יקבל המבוטח עבור הכסף שחסך.

לשם המחשה: אם מקדם הקצבה הוא 200 והחיסכון שנצבר הוא 1,000,000 ש"ח, מחלקים את סכום החיסכון במקדם הקצבה והמבוטח יקבל קצבה חודשית של 5,000 ש"ח.

 

כיצד נקבע מקדם הקצבה?

מקדם הקצבה מחושב אקטוארית ומתבסס על הנחות של תוחלת החיים הצפויה ושל גובה הריבית הצפויה. בנוסף לשני גורמים אלה שהם כלליים לכלל האוכלוסייה, נלקחים בחשבון גם גורמים נוספים והם: מין המבוטח (ישנם הבדלים בתוחלת החיים בין גבר לאישה), שנת לידה ומסלול הפרישה שבחר המבוטח.

 

אילו סוגים של מקדמי קצבה קיימים?

הגורמים החשובים ביותר המשפיעים על מקדם הקצבה הם תוחלת החיים והריבית. היות ותוחלת החיים הולכת ועולה וגם הריבית לא ידועה (ובשנים האחרונות היא רק יורדת), הרי שמקדם הקצבה צריך לעלות אף הוא. כאמור, מקדם קצבה גבוה יותר מקטין את סכום הפנסיה החודשית שיקבל המבוטח.

באופן בסיסי ישנם שני סוגים של מקדמי קצבה: "מקדם קצבה מובטח" ו"מקדם קצבה לא מובטח". בנוסף, קיימים בשוק הביטוח שני סוגי ביניים של מקדמי קצבה.

 


    • מקדם קצבה מובטח: מקדם בו מובטחים שני הפרמטרים של תוחלת החיים ושל הריבית. מקדם קצבה מובטח, פירושו כי המקדם שנמסר למבוטח בעת הצטרפותו לתכנית הפנסיה או הביטוח, זהה למקדם לפיו תבוצע ההמרה בעת הפרישה.
    • מקדם קצבה לא מובטח: זהו מקדם הנתון לשינויים במהלך תקופת הביטוח עד ליום הפרישה. זאת עקב שינויים בתוחלת החיים ובריבית. אי לכך, מקדם הקצבה ייקבע בעת הפרישה.

 

בנוסף לנ"ל קיימים שני סוגי מקדמי קצבה המובטחים חלקית:


    • מקדם המבטיח את תוחלת החיים אך נתון לשינויים עקב שינויים בריבית. וכן מקדם המבטיח את הריבית אך נתון לשינויים עקב תוחלת החיים.

 

המצב עד עתה הוא כי בקרנות הפנסיה לא היו בעבר ואין גם היום מקדמי קצבה מובטחים. לעומת זאת, בחברות הביטוח היו מקדמים מובטחים בצורות שונות בפוליסות שתחילת תקופת הביטוח שלהן לפני 1.7.2001. בפוליסות שנמכרו לאחר תאריך זה (1.7.2001 כאמור) הציעו חברות הביטוח הבטחה של מקדם קצבה, אולם נדגיש כי הבטחה זאת עלתה כסף למבוטח בצורה של דמי ניהול גבוהים מאוד. בנוסף, ההבטחה ניתנה בכפוף למספר תנאים, כגון: התמדה בחיסכון באותה תכנית במשך 25 שנים לפחות, ורק למסלול פרישה מסוים, ואם המבוטח רצה לשנות אז אין הבטחת מקדם, ותנאים נוספים.

חברות הביטוח השתמשו במקדם הקצבה המובטח כדי לשווק את הפוליסות שלהן וטענו שזה יתרון חשוב על פני קרנות הפנסיה. טענה זאת לא בהכרח נכונה, משום שהעלות שמשלם המבוטח עבור הבטחת מקדם הקצבה פוגעת בסכום החיסכון הפנסיוני כך שלמעשה אין כאן יתרון ממשי.

 

כדי להשוות בין שני מוצרים אלו, הוציא הממונה על שוק ההון את ההוראה כי החל מינואר 2013 לא יוכלו חברות הביטוח להציע תכניות ביטוח בהן תהיה הבטחה של מקדם הקצבה. כך יוכל הלקוח להשוות בקלות בין שני המוצרים ולהחליט מה טוב יותר עבורו.

 

בוא לבקר אותנו, בקורס יסודות הביטוח ובקורס ביטוח פנסיוני.

ישראל קידרון הוא מרצה מומחה במכללת MIBI, המכללה הישראלית ללימודי פיננסים, ביטוח ושוק ההון באונליין, מהמחשב האישי בבית !
ישראל מרצה בקורס יסודות הביטוח ובקורס ביטוח פנסיוני כהכנה לבחינות של משרד האוצר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב