דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדקה התשעים 

מאת    [ 31/12/2007 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 14615 פעמים ]

תגידו מה שתגידו, אבל יש משהו בבתי קברות שעושה לי את זה. אולי המפגש הישיר, המציצני עם המוות, עם מותי שלי, עם מראה הגופה החנוטה בתכריכיה המטלטלת על אותה עגלה רעועה, אולי מראה הרב, הלא מוכר, המיוזע, הממלמל פסוקי תהלים בראש שיירת המלווים, אולי אותה גלישה חסרת חן מן האלונקה אל הבור האפל שתמיד מרגיש לי קטן מדי, ואולי אותה אינטונציה שפורטת על נימי הלב בעת תפילת אל מלא רחמים... כך או כך למדתי, שברגעים אלו, אם אני מצליח להרפות ולו לרגע מאימת המוות, מן המחשבה שאני הוא זה הנקבר, פורצים החיים מחזי במלוא עוזם ויופיים, חדים, מצחיקים, כואבים, מענגים, כאותן כלניות אדומות הפורחות אחר הגשם במדבר יהודה.



השבוע נקראתי ללוות למנוחת עולמים קרוב משפחה יקר, כך מצאתי עצמי בבית הקברות "ירקון" - מטרופולין הקבורה של גוש דן. שתיים וחצי בצהריים, אוגוסט, חם, חם מאוד. מאתיים מטר ימינה מהכניסה נס! נווה מדבר מקומי - "מזנון הירקון", יצור כלאיים בלתי אפשרי המציע לאורחיו שתייה קלה, גלידות, כריכים, וציוד נלווה לבתי קברות. "תגיד, אני אומר למוכר בחיוך, זה לא קצת משעמם לקרוא לקיוסק שלך "מזנון הירקון", למה לא לקרוא לו "מזנון סוף הדרך" או "שער הצדיקים"? "אחי," הוא עונה לי, כנראה שפוגש כמוני על ימין ועל שמאל, "השם שהולך עכשיו הכי טוב זה הדקה התשעים".



התכנסות המקורבים והמשפחה לפני אמירת הקדיש וההספדים הנה שמורת טבע ישראלית, ואינני מדבר בלשון צינית אלא באהבה גדולה. יש משהו רך, אוהב, מבין ומרגש במעמד הזה: העיניים המוכרות, המפויסות, ההשלמה, הנחמה, המילים החמות, החיבוק האוהב שנכנס לך לנשמה...



מסע הלוויה לעומת זאת - בלאגן ישראלי במיטבו - אזור הקבורה גדול וקשה לאתר את הקבר. מה עושים? מחפשים! וכך, במה שנראה כמו לקוח מאחד מסרטיו של פליני, משתרכת שיירת המלווים והמנוח בראשה במשך דקות ארוכות בינות הקברים... לבסוף השיירה נעצרת, הרב מתקשר במכשיר המירס למשרד הראשי לקבל הנחיות, ואני מרגיש כמו אחד מבני ישראל במדבר, המחכים למוצא פיו של מנהיגם, משה.



האבדה נמצאה תודה לאל, והטקס מתחיל. על אף החום הכבד והמעיק, מנסה לעצום את עיניי, להרגיש את הנשימה, את התפילה להוות את הרגע, אבל משהו מפריע לי, אני משפיל את עיניי ורואה שאני עומד על קבר רענן, "אלוהים ישמור" אני אומר לעצמי, ומבחין כי אני לא היחיד, רוב הציבור סביבי ניצב אף הוא על תלוליות אפר קטנות שזה מכבר נערמו, "נו שויין" אני ממלמל, ככה זה במחוזותינו....



אולי בגלל השמש הקופחת, אולי בגלל האווירה הסוריאליסטית ואולי בגלל הגילוי המצמרר שהפרעתי כרגע למנוחתו של מת, קופצת לי פתאום לראש הדרשה על ארבעה יסודות המודעות (סטיפתהאנה סוטה), בה מדגיש הבודהא לתלמידיו את הצורך ליצור אינטימיות חסרת פשרות עם המוות וזאת על ידי ראיית טבעו הארעי של הגוף. על האדם, מציין הבודהא, ללמוד את מרכיבי גופו, את אבריו, את תוצרי הלוואי שהוא מייצר, את שלבי המיתה השונים - עד הפיכתו לעפר - ולהבין כי כזה יהיה גם גורלו... וכך לרגע אחד אינטימי הכול מתחבר לי כמו פאזל רב תרבותי: הריאליסטי עם הסוריאליסטי, הבודהיסטי עם היהודי, ואני מצליח סוף כל סוף להיות, להוות, להיפרד כראוי...



בדרך הביתה אני חושב לעצמי שהחיים הם כרוניקה של מוות ידוע מראש. כולנו הרי יודעים כי נמות ביום מן הימים אך יחד עם זאת בוחרים להתעלם מאמת גדולה זו ולהדחיקה. הפחד מן המוות - מן החידלון - יוצר את הצורך בשליטה, בוודאות, בנצחיות ואלו בתורן מצמיחות את הסבל האנושי על גווניו וביטויו השונים. אילו רק ידענו להתקרב אל המוות ולראותו כפשוטו - חלק ממארג החיים - היו חיינו מתברכים באיכות שונה בתכלית, בריאה יותר ומאוזנת.



כעבור ימים אחדים, אני ניגש לכתוב את הטור הזה ומגלה כיצד הוא נוגע בדברי משה אל עמו בפרשת ניצבים - אחת הפרשות המדהימות ביותר, כך בעיניי, בתורה. "...העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך..." (דברים ל, יט) וכי מה יש לו לאדם בחייו? שואל משה את צאן מרעיתו, והרי האדם נטול כל וודאות ושליטה על מהלך חייו. ומשיב משה, לאדם נתונה זכות הבחירה! הזכות לבחור בטוב, באמת - לבחור בחיים.

רובנו בוחרים לחיות את חיינו תוך התעלמות מהמוות ובטוחים שזו הבחירה הטבעית - בחיים - אך הבחירה בחיים חייבת לעבור דרך תובנת הבריאה, על מכלול פניה, הנעימים והלא נעימים, רק כך נזכה באמת להשפיע בצורה חיובית על מסלול חיינו.



אז תגידו מה שתגידו, אבל יש משהו בבתי קברות שעושה את זה, בעיקר כאן בדאון טאון ירקון - עיר ללא הפסקה, במקום בו קצב הקבורה שווה לקצב הילודה, באתר הקבורה הכי פחות אינטימי במזרח התיכון, בו נקברים המנוחים באתר הצופה לאחת האוטוסטרדות העמוסות ביותר בישראל, דווקא כאן ניתן לחוש את הדופק האמתי של החיים, בנקודת המפגש הזאת שבין שמים וארץ, חיים ומוות, טוב ורע, ברכה וקללה. דווקא כאן, הבחירה בחיים נראית כמעשה, המתבקש והפשוט ביותר.

ערן גולדשטיין
מטפל ברפואה סינית
טלפון: 054-4980816
דוא"ל: erangold1122@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב