דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול ראשוני בפציעה - R.I.C.E 

מאת    [ 15/04/2012 ]

מילים במאמר: 562   [ נצפה 5241 פעמים ]

אין אדם שלא נפצע במהלך חייו – מתח שריר, עיקם קרסול, תפס צוואר או גב, ותהה איך לטפל בעצמו. רבים גם מכירים את שתי האסכולות – החימום והקירור ותוהים באיזו לבחור. אסביר מהי פציעה, מהם התהליכים הפיסיולוגיים שהגוף עובר, ואציע טיפול שנקרא R.I.C.E  - טיפול בקרח.

את הפציעות אחלק לשתי קטגוריות עיקריות, על מנת שנוכל להבין באילו פציעות ניתן לטפל בעזרת ה R.I.C.E. הקטגוריה הראשונה הינה פציעה בה העור נחתך וישנו מגע בין הדם לבין הסביבה החיצונית. במקרה זה הטיפול אינו יעיל. הקטגוריה השנייה הינה פציעה בה אין חתך בעור – מכה יבשה. פציעות אילו יכולות לקרות במהלך אימון, בו נמתח שריר, נוצר קרע בשריר או התעקם מפרק - נקע. הן יכולות לקרות עקב טראומה חיצונית כמו נפילה מאופניים, מכה חזקה במהלך משחק או חס וחלילה תאונה. לקטגוריה השנייה, הטיפול יעיל מאוד.

מה קורה לגוף בזמן פציעה? - בשניות הראשונות לאחר הפציעה, מערכת העצבים של הגוף שולחת מסרים למוח על קיומו של כאב באזור הפציעה. הגוף מתחיל לשלוח את כל אמצעי ההגנה שלו – המערכת החיסונית, לאותו אזור. הגוף לא יודע להבחין אם יש חתך בעור או שאין, ולכן אמצעי ההגנה כוללים בתוכם גם חומרים מעוררי דלקת. הדלקת חיונית כאשר ישנו מגע בין הדם לסביבה החיצונית. העלאת חום הגוף היא הדרך של הגוף להילחם בפתוגנים זרים שנכנסים לגוף. מכיוון שאנו מדברים על פציעות שבהם העור לא נחתך, אין אנו מעוניינים בדלקת באזור הפציעה, שתשבית אותנו לכמה ימים. על מנת לעקב את התפתחות הדלקת האזורית, אנו משתמשים בקרח.

אז מה הקרח עושה? – הקרח עובד גם על הרגעת מערכת העצבים וגם מקטין את כלי הדם באזור הפציעה, ומונע מהחומרים שמעוררים דלקת להגיע אל אותו אזור.

כאשר אנו מקררים את אזור הפציעה, אותם עצבים ששידרו למוח על הפציעה, "קופאים" ומפסיקים לשדר למוח סימנים של כאב. בכך אנו בעצם "עובדים" על המוח ומרגיעים את שליחת המערכת החיסונית לאזור. קירור האזור גורם לכלי הדם להתכווץ ובכך אנו מונעים מאספקת דם גדולה להגיע לאזור הפציעה. מערכת החיסון מגיעה לאזורים שונים בגוף בעזרת מערכת הדם.

איך מטפלים עם קרח? – הטיפול בקרח כולל כמה שלבים.

Rest – מנוחה.

Ice – קרח.

Compression – לחץ/חבישה.

Elevation – הרמה/הגבהה.

על מנת להשיג מקסימום אפקט מהטיפול, יש לעשותו ב – 24 השעות הראשונות שלאחר הפציעה. נניח והפגיעה היא בשריר התאומים (Gasrtocnemius), יש לשכב ולהרים את הרגל מעבר לגובה מרכז הגוף והלב, בעזרת כריות. יש לקחת שקית קרח (גם שקית סנפרוסט יכולה לעשות את העבודה), לעטוף אותה במגבת מטבח דקה ולהצמידה אל השריר. ניתן להצמידה בעזרת חבישה, או פשוט לתת למשקל הרגל להצמיד את השקית. יש להקפיד על זמנים של 20 דקות עם קרח, ואז שעתיים בלי הקרח. להמשיך כך ב – 24 השעות שלאחר הפציעה. לאחר 24 שעות יש לחזור בהדרגה לפעילות ולחמם את האזור. במקביל יש ללכת לטיפולים מנואליים - עיסוי, שיאצו. כמו כן יש להתחיל לעשות תרגילי חיזוק לשריר שנפגע ותרגילי חיזוק. צפייה בסרטונים של חיזוק שרירים ומתיחתם.

 

לכל הסקפטיים שטוענים כי יש לחמם את אזור הפציעה מהתחלה, יש רק להסתכל מה עושים לשחקנים מקצועיים מיד לאחר שהם נפצעים. במקרה הטוב – מרססים בספריי מקפיא והשחקן חוזר לשחק. במקרה הגרוע – מצמידים לו שקית קרח, בעזרת חבישה, לאזור הפציעה. מה שטוב לשחקנים מקצועיים טוב גם לספורטאים חובבנים ולאנשים שלא מתאמנים.

יש להקפיד לבצע טיפול זה רק אם קרתה פציעה חזקה ופתאומית. הטיפול לא מתאים למצב בו הגב, צוואר או כל אזור אחר בגוף, כואב מספר ימים ורק אז נתפס.

 

תנסו ותראו איזה טיפול מדהים הוא טיפול R.I.C.E.

 

בועז דקל - מטפל רב תחומי עיסוי רקמות עמוקות עיסוי ספורטאים עיסוי שוודי דיקור סיני קניזיו-טייפינג http://www.boazdekel.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב