דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסדרת מעמד בישראל - מטעמים הומניטריים 

מאת    [ 17/02/2012 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 5603 פעמים ]

נוהל הועדה הבינמשרדית לעניינים הומניטריים של משרד הפנים (נוהל 5.2.0022) הינו נוהל אשר מסדיר את דרכי עבודתה של וועדה זו: הוועדה הבינמשרדית עוסקת במתן מעמד למקרים הומניטריים חריגים שאינם זכאים לקבלת מעמד על פי הקריטריונים הקבועים בנוהלים אחרים ואין בסמכות הלשכות לתת מעמד למקרים אלו. הועדה הינה ועדה ממליצה למנהל מינהל האוכלוסין.

כבר בראשית הדברים יש לציין, כי בפרקטיקה מרבית הבקשות המוגשות לועדה הבינמשרדית נדחות ולפיכך קיימת משמעות מיוחדת להכנת הבקשה לועדה באופן מסודר וממצה.

ברוב המכריע של המקרים המעמד שניתן ע"י הועדה הינו זמני ומתחדש מדי שנה או מדי פרק זמן אחר כפי שנקבע בועדה ואינו מכניס את הפונה למסלול וודאי שבסופו יקבל מעמד של תושב קבע או אזרחות ועל כן ברוב המקרים פניה לועדה הינו הניסיון האחרון והנואש ל: הסדרת מעמד בישראל אחרי הסירוב לבקשות שהוגשו לפי נוהלים ספציפיים שונים של משרד הפנים.

הועדה פועלת מכוח סמכותו הרחבה של שר הפנים במתן מעמד בישראל ובבסיס החלטותיה השקפת עולמם ונטיית ליבם הסובייקטיביות של נציגי הועדה (על פי הנוהל הועדה מורכבת מנציגים של משרד הפנים, שהוא גם יושב ראש הועדה, ביטוח לאומי, משטרת ישראל, לשכת הקשר (נתיב), משרד הבריאות, משרד החוץ).

אין זה פלא, כי סדר היום בועדה הפועלת מכוח הסמכות של שר הפנים, על פי נוהל של משרד הפנים והמתכנסת במשרדיו מוכתב ע"י משרד הפנים וכי ההחלטות מתקבלות בה באופן מובהק על פי מדיניותו, כך שלא יהיה מוגזם לומר, כי נציגי המשרדים האחרים אינם בעלי השפעה רבה, אם בכלל, בועדה זו. הועדה יכולה להתקיים גם אם מי מנציגיה ייעדר במועד התכנסותה, כמובן נוכחותו של יושב ראש, נציג משרד הפנים הינה הכרחית.

על פי הנוהל, הועדה אמורה להתכנס אחת לשלושים יום ולדון בכעשרים תיקים. למרבה הצער, הפרוטוקולים של הועדה הינם חסויים, החלטותיה אינן מנומקות ולא ניתן להשמיע את הטענות בפני הועדה.

להבדיל מסטטיסטיקת התערבויות של בתי המשפט לעניינים מנהליים בהחלטות של משרד הפנים על פי הנוהלים הספציפיים, סטטיסטיקת התערבות בהחלטות של הועדה הינמשרדית קובעת סיכון רב לעותרים נגד החלטות אלה, שכן אין בית המשפט מרבה להתערב בהחלטות של הועדה הבינמשרדית.

אמנם, כאמור, אין בתי המשפט נוהגים להתערב בהחלטות של הועדה הבינמשרדית, אך נימת ביקורת על התנהלותה וחשאיותה נשמעת בפסקי דין לא מעטים של בתי משפט מנהליים.

כך, אם במהלך הדיון בעתירה נגד משרד הפנים התוקפת החלטתו לפי נוהל ספציפי כזה או אחר יסכימו העותרים להצעת בית המשפט להעביר את בקשתם לבחינה בועדה הבינמשרדית, מסתכנים הם, כי עם הסירוב לבקשה בועדה הבינמשרדית ייסתם הגולל על פניותיהם למשרד הפנים ולבית המשפט, שכן ברוב המקרים ייאמץ בית המשפט את החלטתה של הועדה הבינמשרדית.

 

אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד

 

עורך דין אלכס זרנופולסקי הינו בוגר האוניברסיטה העברית. עו"ד זרנופולסקי השלים את התמחותו בבית המשפט המחוזי בירושלים, תחת פיקוחו של כב` השופט ולימים המשנה לנשיא ד"ר עוני חבש בתחום אזרחי ופלילי. עו"ד אלכס זרנופולסקי הוא בעל ניסיון מקצועי רב במשפט מנהלי, משפט אזרחי ודיני עבודה.בתיקים שנוהלו ע"י המשרד הושגו הצלחות משמעותיות ואף ניתנו פסקי דין והחלטות תקדימיות בתחום מנהלי (עתירות נגד משרד הפנים בעניין הסדרת מעמד בישראל) דיני עבודה והוצאה לפועל הכל בזכות היחס המיוחד לו זוכה כל תיק ותיק במשרד. אתר: www.az-lawoffice.com כתובת: רח' ויצמן 2 (בית אמות השקעות) תל-אביב, קומה 8 טלפון: 03-7513834 פקס: 03-6131219 אימל: href="mailto:zernopolsky@gmail.comzernopolsky@gmail.com">">zernopolsky@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב