דף הבית  >>  הודעות לעיתונות  >>  בריאות הרשם | התחבר

ויטמינים עלולים לקצר חיים - ביקורת על המחקר 

מאת    [ 24/11/2011 ] [ נצפה 290 פעמים ]
articles.co.il
   

   
Loading


מחקר: ויטמינים "עלולים לקצר חיים" – ביקורת

דולב ראובן גילמור, תזונאי אורתומולקולרי 

--האמת אינה נקבעת ברוב קולות--

מחקר חדש יצא בהכרזה דרמטית, וקבע שתוספי תזונה עלולים לקצר חיים. ההודעה לעיתונות על אודות מחקר זה התקבלה ללא כל ביקורת, ובעקבות זאת הופיעו בכלי התקשרות העולמיים כתבות רבות בנושא זה. מה באמת היה כוחו של מחקר זה, ומה היו ממצאיו? האם אנו, כציבור, מקבלים בקלות רבה מדי כל דבר שמקודש על ידי המילה המדעית, מחקר? להלן תשובה מאדם שטרח ללמוד את המחקר עצמו ולא הסתפק בכותרות. הוא מזכיר לנו שהאמת אינה נקבעת ברוב קולות.

 באוקטובר 2011, התפרסם מחקר שעשה הדים במאות ואלפי כלי תקשורת שונים בעולם, החל ב-BBC באנגליה, עבור בעיתונים שונים וכלה בתכניות רדיו וטלוויזיה רבות. אפילו בארצנו הקטנה הופצה בצורה נרחבת הידיעה, כי ויטמינים ותוספי תזונה אחרים לא רק שאינם עוזרים בהארכת חיים, אלא חלקם אף מגבירים את הסיכון לתמותה בקרב אנשים בריאים.

בהקשר זה עולה ונשאלת השאלה: מי טרח כל כך להפיץ הודעה לעיתונות על מחקר זה – אחד מיני עשרות אלפי מחקרים הנעשים כל שנה, ולמה? הפצה כזאת נעשתה במכוון. אולי ניתן היה לחשוב שהמחקר נושא בכנפיו חידוש מהפכני וחשוב, מסר שסותר את המוסכמות ומזהיר את הציבור מפני התנהגותו המסוכנת, ולכן הופץ ממילא כאש בשדה קוצים. לכן, אני מזמין אתכם לבחון יחד אתי את פרטי המחקר כדי לראות האם באמת יש בו גרעין של אמת.

ובכן:

החוקרים מאוניברסיטת איווה בארצות הברית בחנו מקרי תמותה בקרב 38,772 נשים מבוגרות במשך 22 שנה (40.2% מהן מתו בתקופה זו), וטענו כי נמצא אחוז גבוה יותר של מקרי תמותה בקרב הנשים שנטלו תוספי תזונה מאשר בקרב אלה שלא נטלו תוספים. בסיכום הדברים, התוספים שנקשרו למקרי תמותה רבים יותר, היו מולטי-ויטמין, ויטמין B6, חומצה פולית, ברזל, מגנזיום, אבץ ונחושת.

כעת, אציג בפניכם כמה נקודות של ביקורת על המחקר, שהועלו על ידי מדענים ורופאים שונים:

א) הנתונים מבוססים על שאלונים שמולאו על ידי המשתתפות שלוש פעמים במשך 18 שנה. שאלונים כאלה אינם נחשבים כראיות איכותיות, כי רמת הדיוק שלהם נמוכה. עד לאיזו רמת דיוק אתם יכולים לזכור מה אכלתם ואילו תוספים נטלתם במשך השנה האחרונה?

ב) אין להתרשם מהמספר הגבוה של הנחקרות ולחשוב שככל שהמחקר גדול יותר, כך הוא בר-תוקף יותר. "כל יתרון המופק מגודל, מוכרע על ידי בעיות בביקורת ואיבוד פירוט... מחקרי ענק מספקים ראיות חלשות לאפקטים קטנים" (ד"ר סטיבן היקיי, ביופיזיקאי רפואי).

ג) ההבדלים במקרי התמותה היו קטנים מאוד, ובקושי הגיעו למובהקות סטטיסטית. ייתכן שאם היו משווים את שיעורי התמותה אצל נשים עם שיער חום עם שיעורי התמותה אצל נשים בלונדיניות, התוצאות היו דומות לאלה שהתקבלו במחקר זה.

ד) במחקרים מסוג זה מקובל הכלל, שאין ללמוד מהם כל קשר של סיבה ותוצאה. החוקרים עצמם כתבו, ש"לא מומלץ להכריז על כך שנגרם סיכון מוגבר בהתבסס על נתונים תצפיתיים אלו." הרי אם כן, המסקנות שהופצו בכלי התקשורת מנוגדות להמלצות החוקרים עצמם!

ה) כדי להראות שקיים קשר של סיבה ותוצאה, חייב להיות היגיון כלשהו. לדוגמה, אני יכול לומר שסרטן השד שכיח פחות בקרב נשים יפניות מאשר בקרב נשים בישראל, ושלנשים יפניות ישנן עיניים מלוכסנות, אבל אין כל סבירות ביולוגית לקשר בין נתונים אלו. באותה מידה, קשה מאוד למצוא סבירות ביולוגית לכך שמולטי-ויטמין, למשל, גורם למוות. ההיפך הוא הנכון, הטענה היא מגוחכת.

ו) ניתוח הנתונים נעשה תוך התאמת לא פחות מ-15 משתנים, כגון: לחץ דם, סוכרת, רמת השכלה, פעילות גופנית, עישון ועוד. אנו אמורים לסמוך על כך שלא נכנסו אי-דיוקים שיסלפו את התוצאות אפילו באחוז אחד, כי בכוחה של טעות קטנה בנתון אחד לבטל את המובהקות הסטטיסטית הקטנה ממילא. היש לכם מושג כמה זה מורכב?

ז) לפני עיבוד הנתונים על ידי התאמות, התוצאות היו שונות מאוד מהסיכום הסופי. בשלב הזה, הנוטלות לא פחות מעשרה מתוך חמישה עשר התוספים מתו בשיעור נמוך יותר מאשר הנשים שלא נטלו אותם! זאת ועוד, בכל חמשת התוספים האחרים התגלתה מובהקות סטטיסטית פחות ברורה, מאשר בתוצאות הסופיות שהתפרסמו.

ח) לאור הנ"ל, הייתה אפשרות להכריז על ירידה בתמותה בקרב הנוטלות את המינרלים מגנזיום, סלניום ואבץ, ואת הוויטמינים A, B קומפלקס, B6, C, D, ו-E. הכותרות ברחבי העולם יכלו להיות, לדוגמה: "ויטמינים עשויים להאריך חיים!" כותרות כאלו היו מיישרות קו עם התוצאות של מחקרים רבים.

ט) בתחילת המחקר, נוטלות התוספים היו בריאות יותר בממוצע בכמה פרמטרים. על ידי ההתאמות, החוקרים "ביטלו" את יתרונות אלו. עדיין שאלה אחת בעינה עומדת: איך ידעו החוקרים שהמצבן הבריאותי המשופר בתחילת המחקר של נוטלות התוספים לא היה התוצאה של נטילת התוספים במשך שנים רבות שקדמו לתקופת המחקר?

י) באופן כללי, המסקנות של מחקר זה סותרות את הממצאים של מחקרים אחרים, ולאור כל מה שכתבנו עד כאן, אין שום סיבה להעדיף את המחקר הזה על פני מחקרים אחרים וטובים ממנו. האמת? אין להחשיבו כלל.

אם זה לא, אז מה כן?

שיטת טיפול הנקראת "רפואה אורתומולקולרית" קיימת כבר 60 שנה, ומבוססת על כמות עצומה של מחקרים שנערכו על ידי מדענים מהשורה הראשונה ועל הניסיון הקליני המצטבר של רופאים. בין עקרונותיה של שיטה זו ניתן למצוא את השימוש הרפואי בחומרים הנמצאים בגוף באופן טבעי, כמו ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון אחרים. אני לא חושש מלהרחיק לכת ולומר, שרק הדוגלים בשיטה זו – רופאים, חוקרים ותזונאים – טורחים באמת ללמוד, לחקור ולהבין לעומק את כל הנושא של התוספים בצורה אמיתית. חומרים אלו הנם הרבה יותר יעילים ובטוחים מכפי שניתן ללמוד מהמסרים המתפרסמים כמעט מדי יום בכלי התקשורת השונים, מסרים המועברים לציבור ללא כל בדיקה או ביקורת.

סיכום:

מחקר זה הוא מזיק ומסוכן ביותר, כי גורמים כלכליים משתמשים בו כדי להראות עד כמה השימוש בתוספים תזונתיים הוא מסוכן, כביכול. הוא עלול להיבחר על ידי הרשויות המחוקקות לשמש כעילה לשלול מהציבור את הזכות לבחור. המחקר השתמש בנתונים לקויים, באנליזה גרועה ובסיכומים מוטעים ומטעים. יותר מזה, מפרסמי המחקר הרחיקו לכת וניפחו וסילפו את התוצאות למטרותיהם שלהם, מעבר לכוונות החוקרים עצמם.

דולב גילמור הנו תזונאי אורתומולקולרי המתגורר במבוא מודיעים. ניתן ליצור עמו קשר בטלפון 0523-791092 או בדוא"ל כדי להתייעץ בנושא השימוש הטיפולי בוויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה אחרים, להרשם באתרו לקבלת טיפים שבועיים, ולהרשם בעמוד הפייסבוק, שבילים ברפואה טבעית.

דולב גילמור, תזונאי R.Nu, מטפל בתזונה, שיאצו ודמיון מודרך. טיפולים, הרצאות וסדנאות. תזונה אורתומולקולרית, מחבר ספר, ''רפואה כמוסה: הכוח האמיתי של ויטמין C'' אתר: http://www.naturalmedicine.co.il/  הרשמו באתר לקבלת טיפים שבועיים. דוא"ל dolev@naturalmedicine.co.il לייעוץ, צור קשר: 0523-794092

מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי

כלים שימושיים למאמר:
 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

תגיות של המאמר: תוספי תזונה, אורתומולקולרי, ויטמינים, מחקר ויטמינים, תופעות לוואי של ויטמינים

תגובות למאמר:

  • ציטוט אקדמי של המאמר לפי כללי APA:
    גילמור, דולב. (24/11/2011).  ויטמינים עלולים לקצר חיים - ביקורת על המחקר. [גרסה אלקטרונית]. אתר מאמרים.
    נדלה בתאריך:25/05/12 מ:http://www.articles.co.il/article.php?id=128785

  • ציטוט אקדמי של המאמר לפי כללי MLA:
    גילמור, דולב. "ויטמינים עלולים לקצר חיים - ביקורת על המחקר" . [גרסה אלקטרונית]. אתר מאמרים. 24/11/2011
    נדלה בתאריך:25/05/12 מ:http://www.articles.co.il/article.php?id=128785

  • הרשם כעת לרשימת התפוצה!
    קבל דיוור אוטומטי של הודעות לעיתונת
    דואר אלקטרוני:

     מאמרים אחרונים מאת דולב גילמור
       פלואוריד במים ציבוריים ובמשחות שיניים
       ויטמין C במחלוקת?
       למה אנו מפחדים מוויטמינים ולא מתרופות?
       פרוגסטרון טבעי, הטיפול באוסטיאופורוזיס ועוד
       אין מקרי מוות כתוצאה מנטילת ויטמינים
       ויטמין D והרעלת הגוף - מורה לנבוכים
       ויטמינים עלולים לקצר חיים - ביקורת על המחקר
       אם הייתי ויטמין, הייתי תובע
       ויטמין B12
       על הצורך לבדוק רמות הומוציסטאין בבעיות נפשיות ונוירולוגיות
       טיפול טבעי בטרשת העורקים --שיטתו של לינוס פאולינג (חלק א)
       הטיפול הטבעי במחלת הנטינגטון
       תרופות פסיכיאטריות: מאזן הגן עדן-גיהינום (חלק' ג)
       תרופות פסיכיאטריות: מאזן הגן עדן-גיהינום (חלק ב)
       תרופות פסיכיאטריות: מאזן הגן עדן-גיהינום (חלק א')


     מאמרים אחרונים בקטגוריה בריאות
       איך להמנע מרעש במשרדים
       קנאביס,המזימה הגדולה.
       הצלחותיהן של התרופות הגנריות
       בטיחות ובריאות במדורות לג בעומר
       לקראת יום העצמאות - טיפים לבטיחות בצלייה על האש - מאת אנדרי מטיאס
       פריצת דרך בטיפול בפצעים קשיי ריפוי: טיפול באנטיסור מאחה ומזרז הגלדה של פצעים פתוחים, כוויות, כיבים סוכרתיים ופצעי לחץ
       סודות מן הטבע
       הצלחות בשדה הפקת תרופות גנריות
       איך לעבור את חג הפורים בבטחה
       משפטי-רופאים. ישראל 2012
       דיאטת HCG - דיאטת הורמון ההריון להרזיה
       עסקת אליום גרדיה
       איך אנחנו מטפלים בעצממנו?
       התרומה הטובה של קבוצת עמל
       להדליק נרות חנוכה בבטחה


     מאמרים נצפים ביותר בקטגוריה בריאות
       אלופירסט-תרסיס הפלא ,לטיפול בקרעים, חתך ובצקות בנרתיק לאחר לידה או ניתוחים
        חדר מלח בירושלים מבית חדרי המלח - המרכז לטיפול בבעיות נשימה
       קבוצת תמיכה להפרעות אכילה דרך 12 צעדים - דרך רוחנית
       תיק רפואי אינטרנטי מאובטח
       הימלאיה מוצרי טיפוח ובריאות עכשיו כאן בישראל
       מטהרי מים, מערכות לטיהור מים
       ישראל מקוב-נשיא עמותת נאמני ''שניידר''
       הדברה, שירותי הדברה בצפון
       הסרת שיער בבית - כמו במכוני הלייזר המובילים!
       הזמנה לקבלת טיפולים ברכיבה טיפולית
       נאמני מרכז שניידר
       חדר מלח חדש - בהשקעה של מעל חצי מיליון שקל הקימה חברת חדרי המלח -המרכז לטיפול בבעיות נשימה חדר מלח בקריות (בקרית חיים מזרחית)
       הידרדרות חמורה בצריכת אלכוהול של בני נוער
       טיפולי מגע לחיילים בצפון
       הזמנה לטיפולים בתזונה קלינית הוליסטית

    מאמרים

    ©2012 כל הזכויות שמורות

    מורנו'ס - שיווק באינטרנט

    אודותינו
    שאלות נפוצות
    יצירת קשר
    יתרונות לכותבי מאמרים
    מדיניות פרטיות
    רשימת כותבים
    כותבים מומחים
    עלינו בעיתונות
    מאמרים חדשים
    פרסם אצלנו
    לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
    כניסה למערכת
    יתרונות לכותבי מאמרים
    תנאי השירות
    הנחיות עריכה
    לבעלי אתרים:



    מדיה חברתית:
    חלון מאמרים לאתרך
    תנאי שימוש במאמרים
    ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS

    מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב
    טיולים בארץ | רג'ינה - מסעדה כשרה בתל אביב | ספא בצפון | עורך דין פלילי | מדים, בגדי עבודה