דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שש בש - מזל או אסטרטגיה? 

מאת    [ 06/09/2007 ]

מילים במאמר: 402   [ נצפה 6444 פעמים ]

משחקי לוח או קלפים כמו שש בש, פוקר, שחמט וכדומה תמיד היוו מקור לוויכוח הניטש בין שני צדדים: מחד ישנם אלו הטוענים כי משחקים אלו מכילים את אלמנט המזל בלבד ומאידך ניצבים אלו האומרים כי משחקי שש בש מכילים בתוכם לא מעט אלמנטים של אסטרטגיה.
הוויכוח יכול לשמש כמשחק מחשבה או חוויה אינטלקטואלית בלבד לולא היה חלק חשוב מהדיון על חוקיות משחקי שש בש באינטרנט, במיוחד אלו המשלבים הימורים על כסף. הטוענים כי משחקי שש בש מכילים אלמנטים של מזל בלבד למעשה גורמים למשחק הוירטואלי להפוך ללא-חוקי, משום שכידוע בישראל ההימורים על משחקי מזל אינם חוקיים, אולם אלו המצדדים בטיעון כי משחקי שש בש מכילים כמות נכבדה של אסטרטגיה והיא זו המכריעה את הכף לכאן או לכאן, למעשה מכשירים את המשחק והופכים אותו לחוקי בעייני החוק.
מי צודק בטיעונו והיכן מסתתרת האמת?

שחקני שש בש רבים מתמקדים בקריאת חומרים על אסטרטגיית משחק נכונה והסתברויות.
אין ספק שמתמטיקה משחקת תפקיד מרכזי במשחקי לוח כמו ששבש אולם באותה המידה ניתן לומר שחישובי הסתברויות בלבד לא יובילו אף שחקן לניצחון במידה והוא לא זוכה בזריקות הקוביות הטובות יותר.
מתמטיקאים ושחקני שש בש מקצוענים שחקרו את הנושא ערכו מספר ניסיונות במשחקים בין שחקנים מקצועיים לבין שחקנים מתחילים כשלשחקנים המתחילים הם נתנו יתרון משמעותי מבחינת תוצאות הקוביות וזאת על מנת לבדוק האם הם יכולים לנצח את השחקנים המקצוענים ולהוכיח בצורה מובהקת כי תוצאות זריקת הקוביות חשובה יותר מהסתברות סטטיסטית.
התוצאות שהתקבלו בבדיקות אלו לא היו חד-משמעיות והדיון בנושא זה לא הוכרע חד משמעית. למעשה, מה שהתגלה הוא שבמשחקים בודדים יש יתרון יחסי לשחקנים המשתמשים באלמנט המזל בלבד, אבל גם יתרון זה לא משמעותי במיוחד. לעומת זאת, במשחקים מרובים, או טורנירים של שש בש יש יתרון גדול לשחקנים בעלי טכניקת משחק, ניסיון וכישורים. כלומר, כאשר בודקים משחק בודד אחד, יתכן והשחקן בעל המזל הרב יותר, זה שיוציא תוצאות טובות יותר בזריקת הקוביות, הוא זה שינצח, אבל כאשר מדובר ביותר ממשחק אחד, סיכוייו של השחקן הלא-מיומן לנצח קטנים מאד.

המסקנות החלקיות של ניסויים אלו מקובלות כיום על מרבית הסטטיסטיקאים והחוקרים שבודקים הסתברות ומזל במשחקים כמו שש בש. המחקרים הוכיחו כי שחקן שש בש המעוניין לשפר את ביצועיו חייב להתמקד בלימודי הסתברות, אסטרטגיה וטקטיקת משחק ולא לסמוך אך ורק על אלת המזל שתשב לצידו ותעזור לו במשחק.
השפעה נוספת על התוצאות האלו היא על המחוקק שקבע באופן ברור וישיר כי אפשר ומותר לשחק משחקי שש בש באינטרנט ואפילו להוסיף להם קצת "פלפל" באמצעות הימורים על סכומי כסף מפני שמשחקי שש בש, בסופו של יום, הם יותר שכל מאשר מזל.
רונאל רני הוא חובב משחקי שש בש שחולם בלילות על הפיכת תחביבו למקצוע. בינתיים הוא מסתפק בכתיבת בלוג על שש בש וטורנירים אינטנסיביים נגד חברים ומכרים, במציאות או ברשת.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב