דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה סינית- כוסות רוח והקזת דם כאמצעים לטיפול 

מאת    [ 29/07/2007 ]

מילים במאמר: 1682   [ נצפה 6774 פעמים ]

הטיפולים בעזרת כוסות רוח והקזת-דם הם חלק בלתי נפרד ממגוון השיטות המקובלות ברפואה הסינית. למרות זאת, יש מספר גבוה של מטפלים הנרתעים משימוש בשיטות הללו בעבודתם. בבתי ספר מסויימים לרפואה סינית אין הטכניקות הללו נלמדות כלל. הסיבה לכך היא הרתיעה הטבעית של האדם המודרני מהרעיון של "הקזת דם" ושימוש בשיטות "סבתא" פולניות לריפוי. הפחד מכל הקשור עם דם הוסיף לרתיעה זו. מסיבות אלה נמנע ממטפלים רבים כלי עבודה יעיל מעין כמוהו בהתמודדות עם בעיות כאב שונות. אני מרבה בשילוב כוסות רוח והקזת דם בטיפולים. תלמידי הרבים, שעברו הכשרה בנושא יכולים להעיד על יעילות השיטות הללו. ללא השילוב של כוסות רוח והקזות דם יחד עם הטיפול במחטים הייתי חש כמי שעובד עם יד אחת קשורה מאחורי הגב במתן טיפולים. אני ממליץ לכל מטפל הרוצה באמת "לנצח" מצבים שונים, להתגבר על הרתיעה הראשונית, ללמוד את הנושא בראש פתוח, לנסות ולהתנסות בשיטה.

אז ככה: קודם כל, כוסות רוח זו לא שיטה של סבתות פולניות בלבד. השיטה הזו הייתה מקובלת כבר לפני הרבה מאוד שנים בתרבויות עתיקות. היוונים, "אבות הרפואה המודרנית" נהגו להשתמש בכוסות רוח והקזת דם. הרמב"ם מזכיר טיפולים כאלה במספר מקומות לא מבוטל בספרו "פרקי משה ברפואה":

"הכאב הראומטי המתחדש מרוח ירפא באופן מיוחד, שכמעט אין רפואה טובה לו מזה בקרן המציצה (כוסות - רוח) שיתלה על מקום הכאב? ואתה תחשוב בזה כמין מהרפואה, שהיא ממין הכשפים?" (פרקי משה ברפואה, מאמר שמיני).

בבתי ספר לאחיות לימדו כיצד לטפל בכוסות רוח עד לפני לא הרבה שנים. במערב הייתה השיטה מקובלת מאוד עד שנות השלושים והארבעים כרפואה ביתית. גם יוצאי תימן יודעים לספר על התנסויותיהם בקבלת טיפולים של הקזות דם בעזרת כוסות רוח. עם גילוי האנטיביוטיקה סר חינה של השיטה וההתלהבות מטיפולים תרופתיים תפסה את מקומה.

הגורם לתחייה המחודשת בהתעניינות בכוסות רוח היא ההתמודדות, הלא מוצלחת כל כך, של הרפואה המודרנית עם בעיות כאב שונות. התמודדות בה הרפואה יכולה להציע בעיקר תרופות המרתיעות רבים מהשימוש בהן עקב תופעות לוואי ומההבנה שהן לא מהוות פתרון אמיתי. כאן המקום בו שיטות טיפול ישנות יכולות לבוא ולמלא את החלל החסר בפתרונות המודרניים.

המושג "רוח" ברפואה הסינית
ברפואה הסינית יש מספר משמעויות למושג "רוח":

רוח- "spirit" קשורה למצבים נפשיים
רוח פנימית: קשורה למצבים פנימיים שונים (רעד בלתי נשלטת "טיקים" בשרירים, סחרחורת, אירוע מוחי, התקף של מחלת הנפילה גזים)
הרוח הקשורה בנושא של כוסות רוח נקראת "רוח חיצונית". "רוח יכולה להכניס לגוף מאה מחלות שונות" כתוב באחד ממקורות הרפואה הסינית העתיקים. הכוונה כאן לחשיפת הגוף למצבי מזג אויר. הדוגמה הטובה ביותר הממחישה מצב של רוח חיצונית החודרת לגוף האדם היא מצב של התקררות: הסימפטומים מתחילים בתחושה לא נוחה באזור הגב העליון והכתפיים, זה עובר לאזור העורף, מתחיל כאב ראש קל וכאבים ותחושה לא נעימה במפרקים, יש תחושה של צמרמורות, חום וקור לסירוגין, לאחר מכן טמפרטורת הגוף מתחילה לעלות ואז מוגדר המצב כשפעת, או "התקררות". מצב נוסף של רוח חיצונית הוא מצב בו נחשפים האזור העליון של הגב והעורף למשב רוח קליל או לקור של מיזוג אויר. לאחר חשיפה כזו, ובמיוחד בזמן של שינה, נוצר מצב של כאב ה"תופס" את אזור השכמות והעורף ולא מאפשר תנועה חופשית. כאן, מוגדר המצב כ"חסימה בזרימת הדם ו/או האנרגיה בערוצים באזור הכואב. מצבים אלו הם מצבים טיפוסיים בהם הטיפול בעזרת כוסות - רוח מוכיח שוב ושוב את יעילותו בסילוק הבעיה באופן כמעט מיידי. למרות העובדה שהטיפול בעזרת כוסות רוח קיבל את שמו ממצבי רוח חיצונית, השיטה הזו יעילה גם למצבים אחרים כגון כאבי גב, "צוואר תפוס", כאבים באזור השכמות, כאבי טרום מחזור ועוד.


עקרון הפעולה של כוסות הרוח

כוס רוח היא כלי פתוח מצד אחד וסגור בצדו השני. בדיוק כמו כוס או צנצנת. הנחת כוס הרוח על אזור הטיפול ויצירת וואקום בחלל הכוס, גורם למשיכת דם מכלי הדם הנימיים הנמצאים מתחת לעור באזור עליו מונחת הכוס. את הואקום ניתן ליצור בעזרת אש או על ידי משאבה מיוחדת. דם נימי זה מתרכז מתחת לעור ויוצר שטף דם פנימי. פעולה זו גורמת למעשה לשיפור זרימת הדם והאנרגיה באזור המטופל. שיפור זרימה זו מסלק את החסימה אשר גרמה לכאבים באותו אזור. כאב מוגדר על ידי הרפואה הסינית כחסימה בזרימת האנרגיה ו/או בזרימת הדם. היות שכוסות רוח משפרות זרימה זו, אנו מגיעים לתוצאה של סילוק הכאבים.

הנחת כוסות רוח משני צדי עמוד השדרה משפרת את הזרימה בעצבי השדרה הקשורים לאברים הפנימיים. טיפול זה גם מרגיע את שרירי הגב (מי לא זקוק להרגעת שרירי הגב שלו)? טיפול כזה ניתן לבצע מידי מספר שבועות גם אם אין תלונות מיוחדות. הוא יכול לתרום להרגשה הכללית ולפעילות האברים הפנימיים.

לאחר השימוש יש להקפיד על חיטוי נכון של כוסות הרוח. חיטוי כוסות ששימשו להקזת דם צריך להתבצע באופן זהיר ונכון.

תופעות לוואי אפשריות


    • לאחר הטיפול יכולה להיות החרפה של הכאב למשך 48-24 שעות. הכאבים הללו נעלמים יחד עם הכאב המקורי שלשמו בוצע הטיפול.
    • "נדידת" הכאב לאזור אחר: בטיפול בכאב באזור השכמות-כתפיים ניתן לצפות להקלה מיידית. במקרים מסויימים מדווח המטופל על כאב חדש המרוכז באזור העורף. תופעה זו היא טיפוסית למצב של רוח חיצונית החוסמת את אזור הכאב (רוח משנה כיוון ועוצמה וכך גם במצב זה משנה הכאב את מיקומו ולעתים את עוצמתו). במקרה כזה יש לטפל שוב באזור הכאב החדש. טיפול בעורף"למפרע" ברוב המקרים ימנע את התפשטות הכאב לשם.

    • חוסר תחושה/נימול בידיים ובאצבעות: תופעה זו מופיעה כתוצאה של תגובת התכווצות השרירים בעורף, הגורמת ללחץ פנימי על עצבי השדרה בעורף. תופעה זו שכיכה למדי ונעלמת בתוך דקות מסיום הטיפול.
    • הופעת שלפוחיות מלאות נוזלים מתחת לאזור בו מונחת כוס רוח: תופעה זו נגרמת כאשר הוואקום חזק מדי. הסיכוי למצב זה גובר כאשר יש שילוב של וואקום חזק על עור רגיש (ככל שהעור בהיר יותר כך הוא גם רגיש יותר), ומטפל חסר רגש וזמן טיפול ממושך יתר על המידה. כאשר מופיעה תופעה כזו צריך ליבש את השלפוחית עם יוד או שמן לוונדר ואבקת ליקופודיום (המוצר נקרא "ליקופאודר", מיוצר ומשווק על ידי חב' י.ד. שלוס בע"מ).
    • הופעת שטפי דם קטנים הנראים במו גולות קטנות כהות מאד הבולטות מתחת לעור: תופעה זו מתרחשת יותר בטיפול של "כוס רוח זזה" בה מסיעים את הכוס הלוך ושוב לאורך מסלול הטיפול. התופעה הזו היא נדירה יותר מכל שאר תופעות הלוואי. במקרה כזה זו יש לסיים את הטיפול. שטפי הדם הבולטים הללו נעלמים בתוך מספר ימים.
    • כמובן, לא נשכח את התופעה השכיחה ביותר, הרצויה והצפויה של שטף הדם הפנימי המתלווה לטיפולים אלה. הסימנים של שטף הדם הזה נעלמים בדרך כלל בין יום לשבוע. לעתים זה לוקח קצת יותר זמן.

    תופעות הלוואי הללו, להוציא את התופעה השכיחה והצפויה של שטף הדם מתחת לעור נדירות למדי ובכל מקרה הן נעלמות במהרה!

    חשוב ליידע את המטופל על האפשרויות השונות של תופעות הלוואי עוד לפני הטיפול על מנת למנוע אי נעימות. אם לא עשיתם כך, כל ההסברים של המטפל ישמעו כתירוצי התגוננות ואתם עלולים לאבד גם את הבטחון העצמי וגם לקוח. אם בכל זאת אתם נתקלים בקושי בעניין, הפנו את המטופל למאמר המופיע כאן על מנת שיקרא בעצמו ויבין.


    הקזת דם


    הקזת דם היא שיטת טיפול המוזכרת בדרך כלל בנשימה אחת עם הטיפול בעזרת כוסות רוח. הרמב"ם הקדיש לכך פרק שלם בספרו. הוא כותב: "אין להקיז צעיר לפני שהגיע לגיל 14 וכן מי שעבר את גיל 70". ". אולם הרמב"ם הידוע בשיטתו ההגיונית כותב במקביל: : "אין צורך להקפיד על הגבלת הגיל. יש צורך להביט בפניו של המטופל. זאת משום שיש הרבה אנשים שהגיעו לגיל 60 וגופם חלש מדי ואינו מתאים להקזת דם, ויש כאלה שבגיל 70 הקזה מתאימה להם משום שגופם חזק" (פרקי משה ברפואה).

    כפי שכבר הסברנו, כוסות רוח משפרות את זרימת הדם (והאנרגיה) בגוף ובכך ניתן להשיג הקלה מכאבים שונים. אם אנו מאפשרים לדם לצאת במידה מסויימת מתוך העור לחלל הכוס מתאפשרת בכך הקלה יותר משמעותית, ובדרך כלל מיידית מכאב המרוכז באותו מקום. השיטה הזו יעילה במיוחד לכאבים באזור העורף, השכמות הכתפיים ובמפרקים שונים. במצבים שונים בהם הכאב אינו מאפשר מגע של שיאצו או הסעת כוס רוח על המקום (כאבי שכמות ועורף אקוטיים, ו"צליפת שוט" כתוצאה מתאונה) טיפול כזה יכול להביא לריפוי/הקלה במצב.

    הקזת דם לא תמיד מתבצעת בעזרת כוסות רוח. יש מצבים בהם נעשה שימוש רק במחט מיוחדת להקזה ללא כוס רוח. כמות הדם היוצאת עם כוס רוח מגיע ל 3-1 סמ"ק בממוצע. בהקזה ללא כוס רוח כמות הדם יכולה להיות טיפות בודדות.

    פעולה של הקזת דם, עם או בלי כוסות רוח, בנוסף לשיפור הזרימה האנרגטית וזרימת הדם, היא גם פעולת "קירור". הכוונה כאן לא רק לקירור של חום, אלא קירור מבחינה אנרגטית. כיבים בפה ("אפטות"), לדוגמא, נגרמות לפי התיאוריה הסינית כתוצאה ממצב המוגדר כ"עודף חום בקיבה". במצב זה, הקזת דם במקומות הנכונים (בנקודה ST 45), יכול להביא להקלה מהירה ולזירוז תהליך הריפוי של המצב. מאידך, ירידת יכולת החיסון של הגוף כתוצאה של מתח נפשי יכולה אף היא לגרום להופעת פצעי "אפטות" בפה. כאשר הגורם הוא אכן מתח נפשי, הטיפול על ידי הקזת דם אינו יעיל במיוחד. בטיפול בכאבי גב וכאבי סייטיקה (אישיאס) ובכאבי רגליים וחבלות אקוטיות בברכיים, יש להקזת דם יעילות גבוהה במיוחד. יעילותו של הטיפול בהקזת דם להקלת כאבי סייטיקה מוזכרת אף ב"פרקי משה ברפואה" של הרמב"ם. טיפולים בהקזת דם וכוסות רוח מתוארים גם בספר "מעשה טובי'ה" שהודפס באיטליה בשנת 1797

    דעות שונות במזרח ובמערב בנושא כוסות רוח

      • במזרח אירופה חושבים שאסור להניח כוסות רוח במרכז עמוד השדרה משום שהדבר יגרום לנזק. הסינים לא רק שאינם מחזיקים בדעה זו, הם מקפידים על הנחת כוסות רוח במרכז עמוד השדרה למצבים כמו כאב אקוטי המרוכז בחיבור החוליה המותנית מס' 5 עם עצם העצה ובמצבים של כאב כתוצאה ממתח בין החוליות (במצב שלעקמת, "סקוליוסיס").
      • יש המאמינים שאין להסיר את הכוס אלא צריך לחכות שהיא טיפול מעצמה כאשר הטיפול יסתיים... ובכן, אם הכוס מונחת כמו שצריך, כדאי שהמטופל יודיע בבית שהוא יחזור מהטיפול רק מחר...
      • יש המאמינים שחייבים להשתמש באש על מנת ליצור את הוואקום בכוסות הרוח משום שהחום של האש חשוב לתהליך הריפוי.

    כוסות רוח עובדות על עקרון של וואקום. האש היא רק אמצעי ליצירת הוואקום. אם יש לנו צורך בחום לריפוי הרי לרשותנו צמח הריפוי הסיני "מוקסה" שיעילותו לא מוטלת בספק.

    לסיכום: השילוב של כוסות רוח והקזת דם במתן טיפולים מומלץ מאוד על מנת להשיג תוצאה יעילה ובמהירות. הוספת הטכניקות הללו בטיפולים אחרים אינה מוסיפה עוד הרבה זמן למשך הטיפול ורק מוסיפה לתוצאה המתבקשת. אולם יש ללמוד את הטכניקות הללו באופן מסודר ולא לנסות לבד, על מנת לא להזיק למטופלים. חובה על המטפל לרכוש את הידע המתאים בכל הקשור למקומות והמצבים האסורים לטיפול, היגיינה, אמצעי זהירות וחיטוי כוסות הרוח.

אילן הורוביץ, C.A.
מלמד רפואה סינית בגישה ישירה, פשוטה ותמציתית. מנהל את בית-הספר הירושלמי לרפואה סינית, ומלמד במרכז י.ד. שלוס בתל-אביב.
http://www.acuisrael.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב