דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוחי עמוד שדרה זעיר-פולשני אנדוסקופים 

מאת    [ 21/12/2010 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 5695 פעמים ]

יתוח אנדוסקופי, זעיר פולשני מאפשר חדירה מינימאלית לגב, שדה ראייה רחב יותר לפעילות המנתח ופתרונות מגוונים יותר לבעיות הקיימות בתעלת עמוד השדרה. בניתוח זעיר פולשני שהוא לא אנדוסקופי מקור הראייה הוא מחוץ לגוף דבר המגביל את הראייה באזור הניתוח עצמו ומגביל את שטח הניתוח בתוך הגוף.

השיטה האנדוסקופית מתאימה לכ- 90% מהמצבים הניווניים (היצרות תעלה או פריצת דיסק) של הסובלים מפריצות דיסק או היצרות קשה של התעלה וניתן לבצע בניתוח אחד טיפול עד שני גבהים (לדוגמה L3-4 וL4-5). פרט למצבים נדירים מאוד המערבים אי יציבות קלינית של עמוד השדרה, רוב פריצות הדיסק, ולא משנה גודלן מתאימות לניתוח האנדוסקופי מהסיבה שזווית הראייה האנדוסקופיה רחבה ודרך חתך של כ 1 ס"מ בעור ניתן לראות ולעבוד על שטח של 3 ס"מ בתוך תעלת השדרה.

 

זאת הסיבה שבעזרת שיטה זו ניתן לבצע ניתוח להיצרות דו-צדדית של תעלת השדרה וכן פריצות דיסק גדולות ומורכבות. ניתוח זה מתאים גם למצבים של"ספונדילוליסטזיס" יציבה (תזוזת חולייה אחת על השנייה) בזכות כך נמנע קיבוע בהרבה מקרים. ד"ר דוידוביץ, מנהל שירות ניתוחים אנדוסקופים של עמוד השדרה בב"ח בלינסון, מוכר כחלוץניתוחי צוואר אנדוסקופיים בארץ ומנתח בשיטה זו בארץ כבר יותר משנתיים באחוזי הצלחה גבוהים. כמו כן ד"ר דוידוביץ היחידי בארץ המנתח מצבים של היצרות תעלה ופריצות דיסק דו-צדדיות בשיטה האנדוסקופית.

 

בזמן הניתוח מוחדר מוליך בקוטר של כ- 1 ס"מ. דרך המוליך מוחדרת מצלמה (סיב אופטי ועדשה). המצלמה מגדילה עד פי 100 באיכות מצוינת עם זווית ראייה רחבה המאפשרת ראייה "מאחורי הפינה" שהיא לעין ערוך טובה מראייה דרך מיקרוסקופ או עדשות מגדילות המורכבות על משקפי המנתח. במקביל לסיב האופטי, מוחדרות מקדחה, משאבה וכלי עבודה נוספים אשר באמצעותם מתבצע הניתוח. הראייה המצוינת בזמן הניתוח מאפשרת למנתח לבצע ניתוח בטוח בעל סיכון נמוך וכל זאת דרך חתך קטן ושמירה מרבית על יציבות עמוד השדרה. הניתוח האנדוסקופי חוסך במקרים רבים את הצורך בפתיחה גדולה של עמוד השדרה ובקיבוע של החוליות. ההחלמה מהירה בהשוואה לניתוחים הקונוונצינאלים.

 

את השיטה פיתח פרופ' ג'ו בפיטסבורג ארה"ב לפני כ- 20 שנה, היישום של השיטה בניתוחי עמוד השדרה בא בעקבות ניתוחים אנדוסקופים של בסיס הגולגולת (ראש). ד"ר דוידוביץ הצטרף לפרופ' ג'ו בשנת 2005 והיה בעצם תלמידו הראשון אשר ניתח מאות מטופלים בשיטה זו במקביל לפרופ' ג'ו. משנת 2008 עם חזרתו ארצה, ד"ר דוידוביץ , מנהל השירות של ניתוחים אנדוסקופים בעמוד השדרה במחלקה נוירוכירורגית במרכז רפואי רבין ניתח מעל 500 ניתוחים באחוזי הצלחה גבוהים. לראשונה בארץ, ד"ר דוידוביץ ניתח פריצת דיסק צווארי בשיטה אנדוסקופית ניתן לצפות בתכנית "ערב" חדש" על מנת לשמוע את עדותה שלמטופלת שהופנתהעל ידי הרב פירר לד"ר דוידוביץ ולאחר שנותחה על-ידו שתי פריצות דיסק צוואריות , השתנתה איכות חייה לבלי הכר:http://www.davidovich.co.il/content.php?id=28

 

המצבים היכולים להתאים לניתוח אנדוסקופי:

פריצת דיסק:


    • 

    צווארי: בניתוח מוסר החלק הפרוץ/ בולט של הדיסק הלוחץ על החלק העצבי.


    • 

    גבי (טוראקאלי): בגישה אחורית מוסר החלק הפרוץ של הדיסק.


    • 

    מותני (גב תחתון): מוסר החלק הפרוץ של הדיסק.

בכל ניתוחי פריצת הדיסק יש ניסיון לשמור עד כמה שניתן על שארית תפקודו של הדיסק שנותר בין החוליות.

היצרות תעלת עמוד השדרה (Spinal stenosis )


    • 

    צווארי: היצרות פוראמינאלית (מוצא העצבים) והיצרות התעלה.


    • 

    גבי (טוראקאלי):היצרות התעלה עם לחץ על חוט השדרה.


    • 

    מותני (גב תחתון): היצרות תעלה חד צדדי או דו צדדי.

 

הסכנות והסיבוכים בשיטת הניתוח האנדוסקפית קטנות בהרבה בהשוואה לניתוחים הפתוחים מהסיבה הפשוטה שהראייה האנדוסקופית וההגדלה מאפשרת ניתוח זהיר יותר, מאחר והחתך קטן הסיכון בזיהום ודליפת נוזל עמוד שדרה קטן ביותר. כבר כשעתיים אחרי הניתוח ניתן להתהלך. שחרור מבית החולים אפשרי כברכ- 4 עד 5 שעות אחרי הניתוח (פרט למקרים הדורשים השגחה ללילה מפאת מצבם הרפואי הכללי, ובבי"ח בילינסון). בתהליך ההחלמה של כשבועיים עד שלושה יתכנו כאבים באזור הניתוח עם קושי מסוים בניידות.

ד"ר שלמה דוידוביץ


http://www.davidovich.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב