דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השוקולד במגזר הערבי 

מאת    [ 06/09/2005 ]

מילים במאמר: 670   [ נצפה 7290 פעמים ]

שוקולד סילבאנא, מקינטוש קואליטי, אולקר,טרימה, טראפא ,זונברקג'י ,שוקולד בלגי , שוויצרי,צרפתי וספרדי ...פרלינים וכמובן המוצרים של עלית ותלמה .מה המשותף לכל אלה? כל אלה מוצרי שוקולד הנמצאים בשוק הערבי הישראלי. חלק מהם כבר לא קיים. שוקולד מאז ותמיד היה ממתק עדין שכולם אוהבים אותו וצורכים אותו בכמה נסיבות. ובכן אילו שוקולדים נמצאים בשוק הערבי בארץ? מה הם צורכים - מאיפה מייבאים -


סליבאנא אהבת השוקולד הראשונה שלי

סילבאנא הוא מפעל השוקולד הראשון במינו שקם באזור שלנו, בהקשר לשוק הערבי והפלסטיני. הוא הוקם ברמאללה למשפחה ארמנית עשירה בשם משפחת מרדורסיאן מרמאללה, אשר היה לה המון עסקים ביניהם: בית המלון גראנד פארק ברמאללה. סילבאנא היתה הבת של בעל הבית של המפעל.



כילד גדלתי על שוקולד סילבאנא, קופסאת קרטון עם מכסה עטור בצבע ורוד על המכסה נוסף לנשר הכחול העף בשמיים ומחזיק את חתיכת השוקולד עטופה בנייר כסף. בקופסא קרוב ל- 50 יחידות. אני זוכר את סבתא שלי מחביאה את הקופסא של סילבאנא מעל המקרר, או בארון הבגדים שלה ....את זה צריך להגיש לאורחים בחג. סילבאנא היה השוקולד הכי מפורסם באזור שלנו בקרב המשק בית הערבי. הוא המשיך כך נדמה לי עד אמצע שנות השמונים. היום הוא כבר לא קיים .


אז בעצם איך צרכו אותו?...ומתי אכלו אותו? ...ובאילו נסיבות ?

שוקולד קשור קודם כל לילדים. תמיד הסבתא או הסבא כיבדו את הנכדים שלו בשוקולד סילבאנא.

שנית, אנשים הביאו את השוקולד כמתנה לביקור בבתי חולים בבואם לבקר יקיריהם החולים. זאת מתוך כוונה שיחלימו והחיים שלהם יהיו מתוקים ובריאים, כי שוקולד קשור לשמחה ובריאות ויופי. שלישית, הגישו את השוקולד בחגים לחברים ומכרים שבאים לברך לרגל החג. בחגים המסורתיים כמו אל-פיטר ואל-אדחא אצל המוסלמים, ובכריסמס, סילבסטר ופסחא לנוצרים. אצל הנוצרים יש נוהג שכאשר נכנסים אורחים לברך בחגים, דבר ראשון מגישים להם כוסית ליקר או משקה חריף מתוק וכן שוקולד כדי להמתיק את החג.



שוק תחרותי ופרוץ:

היום עם שוק תחרותי ופרוץ הייבוא חוגג ובגדול. חלק גדול של היבואנים בשוק הערבי מייבאים כבר ממתקים מחו"ל ממדינות כמו טורקיה עם מותגים דוגמת: אולקר ותרימה או כמו שוקולד טראפא מספרד ...והרשימה עוד ארוכה.



מה שחשוב לציין שבתקופת החגים צורכים יותר שוקולד וממתקים ב- 27%*. לא מזמן חגגה האוכלוסייה הנוצרית בארץ את הכריסמס והסילבסטר. תקופה זו מאופיינת בצריכת שוקולד ברמה מאוד גבוהה, שוקולדים בכל מיני צורות, החל מפרלינים עד דמויות סנטה קלאוס משוקולד. בתאריך 20.1.05 חגג העם המוסלמי בעולם את חג אל- אדחא. גם בתקופה זו צריכת שוקולד עולה בהרבה. בנוסף לזה גם פסחא שהיה ב-27.3.05 לעדה הנוצרית נחשב חג עתיר שוקולד.



חידושים לאחר המילניום - לאחר שנת 2000 :

1. עם ההכנות לשנת 2000, וחגיגות שנות ה-2000 להולדת ישו חברות המתמחות ביצור שוקולדים וממתקים התחילו לחשוב על כל מיני אלמנטים נוצריים בכדי לנסות ולמכור יותר לצליינים ולתיירים הפוקדים הארץ. תוויות ומדבקות של ערים כמו נצרת, וירושלים כבר עטפו חטיפים של חברות שוקולדים. חברות הקימו חניות ממכר מיוחדות לרגל שנות ה- 2000.



2. פרלינים - פרלינים מתחילים להיות באופנה אבל נמצאים עדיין בשלב הראשון של החדירה. אין עדיין חנות לממכר פרלינים כמו מקס ברנר או אחרים במגזר הערבי. אבל פה ושם ניתן למצוא בודדים המתמחים בייצור שוקולד ("שוקולטרים").עיקר הצריכה של הפרלינים הוא בחגים וביום האהבה סנט ולנטיין ב- 14 לפברואר. החידוש המעניין הוא הגשת מתנה סמלית מטעם החתן והכלה לרגל החתונה או במסיבת החתונה. מתנה מכילה שני פרלינים עם שמות של החתן והכלה + תאריך החתונה.



ממתקים ושוקולדים מסוריה גם בשוק הערבי :

עם חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנות התשעים, הרבה ערבים ביקרו את קרובי משפחותיהם מעברו השני של הירדן. הרבה תיירים ערבים ביקרו בירדן והסתובבו בשווקים ובמרכזי הקניות של רבת עמון וישובים אחרים בירדן. שם נחשפו הצרכנים הערבים למותגים ערביים מכמה תחומים, מוצרי השימורים והבשר הקר כמו " סניורה " וגם למותג הממתקים הסורי זונברקג'י, שיש לו חנות מרכזית ברבת עמון . משם התחילו יבואנים לייבא את הממתקים האלה והשוקולדים של זונברקג'י. היום ניתן למצוא ממתקים אלה בכמה חנויות בנצרת. קופסא מהודרת עטופה בשרינק ניילון אטום במשקל של 1 ק"ג יכולה להגיע למחיר של 130 ?.



לבסוף, אני סבור שיש מקום למשווקים הבינ"ל והישראלים בשוק הערבי אחרת לא היו חודרים אליו מותגים שצוינו לעיל. לכן, במקום לחפש שווקים בחו"ל שטווח ההשקעה בהם לוקח זמן, כדאי לכם להשקיע גם בשוק הערבי, כי הוא אטרקטיבי.



* מכון גיא וקרטוגראפיה 2003

סלימאן פראג' ? מנכ"ל ניו ברנד ? ייעוץ אסטרטגי ויחסי ציבור המתמחה לשוק הערבי. ניו ברנד הוקם ע"י סלימאן פראג' בעל ניסיון של 10 שנים בתחום הייעוץ השיווקי והתקשורת השיווקית בשוק הערבי.
- חתום על מספר קמפיינים של לקוחות בנ"ל , וסוציופוליטים.
- מרצה בתחום השיווק והשיווק לשוק הערבי במספר מכללות .
- פרסם מספר מאמרים מקצועיים בנושא השיווק למגזר הערבי.

לתגובות : newbrand@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב