דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבוא לשוק הנדלן הדרום אפריקאי 

מאת    [ 21/07/2009 ]

מילים במאמר: 771   [ נצפה 6278 פעמים ]

המצב הפוליטי וכלכלת דרום אפריקה ידעו עליות ומורדות כבר מספר פעמים לאורך השנים. שוק הנדל"ן במדינה חווה שינויים גדולים הרבה יותר. השינויים הללו הושפעו בעיקר בגלל ההטבות שממשלת דרום אפריקה הקצתה עבור משקיעים, שעיקר מטרתם לתת "פוש" ל- 16 ערים מרכזיות בדרום אפריקה ובמיוחד לערים הגדולות: יוהנסבורג, קייפטאון, דרבן, פורת אליזבת' ופרטוריה הבירה.
 
שוק הנדל"ן הדרום אפריקאי השיג תשואות גבוהות במיוחד בערי החוף כגון פורט אליזבת', קייפ טאון ואיסט לונדון, ערים בהם חל גידול משמעותי בתיירות פנים וחוץ ובנייה ופיתוח מואץ של מגרשי גולף. סיבות נוספות לגידול העקרי בערי החוף הן כמובן משחקי גביע העולם 2010, תיירות הספורט (כדורגל, רוגבי, קריקט וגולף) והטבות מס מצד הממשלה.
 
למרות שהמחירים בערים כמו יוהנסבורג, פרטוריה, פורט אליזבת' וקייפטאון הוכפלו ואף שולשו מתחילת העזור, רבים מהנכסים נמצאים עדיין במחירים הגיוניים שמשקפים עדיין תשואה מעולה בקנה מידה עולמי. על פי פרסומים מחודש מרץ 2009 במגזין הנדל"ן הבינלאומי  PROPERTYWIRE, פרברים מסויימים בערי החוף טומנים בחובם נכסים שעוד יניבו תשואות נאות ביותר העתיד הלא רחוק. ישנם הטוענים כי שהרווח הגדול בשוק כבר נעשה בשנים האחרונות, אך בעקבות המשבר העולמי האחרון, כך טוענים הכותבים ב PROPERTYWIRE, ירידת המחירים בשווקים המקומים ובערי החוף החזירה לתמונה רבים מהנכסים שנמכרים כעת בדיסקאונט של 30%-40% מערך השוק הגבוהה שלהם מלפני שנתיים.
 
למעשה, דרום אפריקה היא המדינה היחידה ביבשת שמציעה ספקטרום רחב של תצורות טבע ונוף. זה אחד מהמקומות הבודדים בו יכולים תיירים וטיילים לחוות ספארי אפריקאי, להתארח בבתי מלון מפוארים של 5 כוכבים, להנות מארחות דשנות של טובי השפים, וכמובן, להתענג על היין הדרום אפריקאי אשר זכה לשבחים ומדליות לא מכבר.  אתרי תיירות יבשתיים וימיים מושכים אליהם תיירים רבים, זרים ומקומיים כל שנה.
 
שוק הנדל"ן הדרום אפריקאי הוא כמובן המרויח הגדול מכך. תצורות הנוף השונות מאפשרות מיקום יוצא דופן של שכונות מגורים ברמות מחיה שונות. על כן שוק הנדל"ן המקומי ממשיך להתפתח, למרות שבמקומות שונים בעולם חלה האטה בשווקים, בייחוד הנכסים המיועדים למעמד הביניים מציעים תשואה טובה במחיר אטרקטיבי, הרבה יותר ממגורי יוקרה לאלפיון העליון לדוגמא.
 
בתחום הנדל"ן המסחרי בדרום אפריקה, ערים כמו קייפטאון ויוהנסבורג מראות צמיחה אשר תגיע לשיאה לקראת סוף שנת 2011. הסקטור המסחרי נשאר הוא הגלגל המניע את זירת העסקים בערים הגדולות, כך טוען סנאט יוז, דירקטור בחברת קולירס אינטרנשיונל (Colliers International Property and Facilities Management). למרות ששוק הנדל"ן המקומי לא זועזע כמו במקומות אחרים בעולם, ישנם פקטורים אחרים המשפיעים על מחירי הנדל"ן המסחרי במדינה אומר יוז. בעיית מקורות האנרגיה והחשמל צריכה להפתר בקרוב ובמיוחד לפני משחקי גביע העולם ב2010. בעיית האנרגיה היא בעיה כלל עולמית אך דרום אפריקה לא יכולה להרשות לעצמה להתנחם בעובדה הזאת. החשיפה למשקיעים בינלאומיים מוגבלת עדין מפני שרבים מהם לא מבינים את השוק. בשל כך, רוב שוק הנדל"ן מבוסס על אנשי עסקים מקומיים, שמועדעים הייטב למגבלות המחמירות של המימון הבנקאי במדינה ב10 השנים האחרונות, עובדה שהצילה את השוק והמדינה במשבר האחרון מוסיף יוז.
 
חזרה לשוק נדל"ן למגורים, לדברי בשנת 2010 צפויה צמיחה של 5.3% בכלכלת דרום אפריקה. תחזיות אלה מבוססות על ההכנות לגביע העולם ב2010, עבודות התשתית ושיפור פני הערים ימשיכו גם בשנים 2011 ו2112,  הגידול במקומות עבודה ילך ויגדל בעשרות אלפים ומגמת עליית מחירי הנדל" תמשך באיזורים המיועדים לבני המעמד הבינוני, כך אומר גורם בכיר בבנק המרכזי של דרום (South African Reserve Bank). חברת יועצי הנדל"ן PAM GOLDING, ממליצה למשקיעים אשר מחזיקים בנכסי יוקרה להחזיק בנכסים ולהשכירם עד למחצית שנת 2010, אז יוכלו למכור את הנכסים במחיר גבוה יותר ממחירי השוק כיום. Chas Everitt international, הינה חברת נדל"ן מקומית אשר לה משרדי נדל"ן בתפוצה ארצית, פרסמה ביוני האחרון דוח אשר מסיק כי מחירי הנדל"ן בדרום אפריקה יכולים לעלות עד 50% ב-3 השנים הבאות. 6 החודשים הבאים יציעו למשקיעים בינלאומיים הזדמנויות קניה נדירות, במחירי משבר שיניבו תשואות מעולות בטווח הבינוני.
 
"אתה מרויח כסף כשאתה קונה נכס, לא כשאתה מוכר, ואנחנו מאמינים שההיצע בחודשים הקרובים יטמון בחובו הזדמנויות קניה שיניבו רווחים כאשר השוק יחזור לקדמותו", כך אומר זכיין רשת REMAX הבל אייסטרהייזן . "נכון שברגע זה נראה כאילו זה לא נכון לקנות נכסים כי השוק חווה ירידת ערך, אבל אנחנו צופים כי השוק הדרום אפריקאי יעלה ב3 השנים הקרובות ב50%-60% ואלה שמאחרים היום יקטינו את הרווחיהם על השקעותיהם הנדל"ן. למרות שההאטה בשוק, כמעט עצירה בשנים 2006-7, במיוחד כשאר הריבית בשוק עלתה, אך הריבית בשוק במגמת ירידה בשנה האחרונה, ותשמיך לרדת גם בשנה הבאה, כך על פי ההצהרות החוזרות ונשנות של נגיד הבנק של דרום אפריקה מר טיטו מבווני.    
 
גם ברשת הבינלאומי Century21 טוענים המומחים כי ישנו חלון הזדמנויות שמקנה לקונים בשוק הזדמנות נדירה של מיקוח למספק מוגבל של חודשים, כנראה עד סוף שנת 2009. בעוד 3 שנים מהיום, יזהו המשקיעים את הנקודה העכשווית בזמן כנקודת היפוך המגמה. לדעת המומחים בחברה, השוק הטוב ביותר הוא דירות למעמד הביניים, שוק בו הרווח יהיה הגדול ביותר והסיכון קטן ביותר, בעיקר בגלל הסיבה שהמחירים בפלח זה של השוק פונים לקהל קונים רחב מאוד.
 
Dr. Oren Dayan

School of Management Sciences

Nelson Mandela Metropolitan University

PO Box 77 000

PORT ELIZABETH 6031

South Africa

oren@dayan.me




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב