דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך יציבה והגדרות: יציבה, עקמת, הליקוי בצוואר 

מאת    [ 09/09/2008 ]

מילים במאמר: 2378   [ נצפה 4713 פעמים ]

מאמר זה מוקדש למפקחת על הבריאות במשרד החינוך בישראל, בתקווה שיסייע לה בהנחלת נושא היציבה במערכת החינוך, באופן ישיר ומחלחל.

המושג חינוך יציבה אינו קיים לכאורה בשפה העברית, ולכן אינו ערך חינוכי בחברה. לכך יש השפעה מכרעת על בריאות הציבור. מי ייתן ומאמר זה יסייע להטמעת המושג והגדלת המודעות להיגיינה של היציבה בקרב תלמידי ישראל.
חלקים ניכרים מתוך המאמר אינם ניתנים להוכחה או להפרכה בתיעוד ובביבליוגרפיה בשל העדר חקר היציבה כתחום אקדמי נפרד העומד ברשות עצמו.

יציבה-הגדרה לשונית בעברית : עמידה בשתי רגליים יציבות(זקוף/רפוי) שורש נ.צ.ב. מקור "הנה קמה אלומתי וגם נצבה" בראשית לז' ז'.0
חינוך יציבה:
חינוך היציבה מתרחש בכל שלבי החיים , ומתעצב ברובו בפרק הילדות וההתבגרות.
בין שבאופן מודע ובין שבאופן בלתי מודע, בכל תרבות אנושית יש כללים כתובים ובלתי כתובים של יציבה והליכות אשר מופיעים כשפת גוף הנענית או מתנגדת לנורמות החברתיות. הגורם המשפיע ביותר על יציבת האדם החל מן המאה ה16 הוא התפשטות השימוש בכיסא בחיי הבית והכלכלה, והשפעת הכיסא על היציבה או העדר השימוש בו מפלגים את האנושות בין מזרח למערב: החל מקוו רוחב43 שכיחות הכיסא היא ביחס ישר להתקררות האקלים, ועד המאה ה-20-21 ניתן לפלג את המין האנושי על פי חלוקה של שליש 'יושבי כיסאות' ושני שליש 'יושבי קרקע', שאינם משתמשים בכיסאות בחיי הבית.

חינוך יציבה במדינות מהגרים: אמריקה וישראל.
בין המאה ה19 והמאה ה20 חל שינוי מהותי בנורמות של יציבה בהקשר של התנהגות חברתית: יציבה 'ויקטוריאנית' באמריקה ובאירופה המאופיינת בהנחיה 'הימתח למעלה' וישיבה זקופה ללא הישענות, ושימוש בכיסאות דלי ריפוד, הומרו בהופעת הכורסא והספה המרופדת, והחלפת נורמות היציבה של מתח כלפי מעלה1 בערכים של הרפיה והגמשת הגו כביטוי של הצלחה ללא מאמץ. לא ניתן להפריד תהליך זה מהתפתחות הכלכלה האמריקאית לכיוון של צרכנות ושיווק. המושג 'חינוך יציבה' נשמע לראשונה ונעשה בו שימוש תדיר החל משנת 1870 במכללת וואסר, וירג'יניה2, ויצר גל סוחף בכל המכללות המובילות, עד ליצירתה של 'הליגה האמריקאית ליציבה'. זו השפיעה על דורות של מחקר רפואי והתייחסות מצד שלטונות הבריאות לבריאות הגב והיציבה של תלמידי בית הספר. האמצעים של החברה הוויקטוריאנית לחינוך יציבה לא היו שונים במהותם מאלו שהיו נהוגים במזרח הרחוק: רכיבה וריקוד, טקס שתיית תה, חתירה וסיף,ישיבה בתפילה.
הדגש במחקרים אלה היה על הקשר בין יציבה נכונה או לא נכונה ובין בריאות האיברים הפנימיים, וכן הנטייה להתנהגות עבריינית. מחקר זה נובע מתוך מודעות הרופאים לעליית אחוז הלקויות בעמוד השדרה בקרב ילדים-תלמידים. מחקר זה בא על קיצו יחד עם ' הליגה האמריקאית ליציבה', סמוך לשנת 1943,והמושג חינוך יציבה הומר בחינוך גופני של ספורט ואתלטיקה2.
ניתן להניח שהסיבה להמרה זאת נעוצה בעצם הכישלון של המתודות השונות שננקטו,מחמת היותן מתאימות לחינוך אליטיסטי-פרטני, ולא כלכליות בחינוך הציבורי של מעמד הביניים. כשלון זה נובע גם מעצם ההבנה שהמחקר והטכניקות אינם תורמים לשינוי
מהלך התפשטותה של העקמת. כישלונם של אלה נובע מהעדר התייחסות ישירה לישיבה בכיסא כגורם העיוותים בעמוד השדרה של הדור הבא, והפניית המאמץ השיקומי לכיוון תנועתיות מועצמת בפרקי הזמן שבין שעות הישיבה בכיסא.

חינוך יציבה ביהדות:
הגורם המעצב בחינוך היציבה ביהדות הוא ייחודיותו של בית הכנסת בשל מדרג הגובה כיסא-תיבה ארון הקודש, ואיסור על כריעה נמוך מגובה הכיסא בפולחן הדתי(איסור השתחוויה). ישיבה על הכיסא או הקרקע ללא הישענות-ישיבת סיגוף- הנה ערך מדיטאטיבי בתפילה ולימוד התורה. בפועל 'ישיבת סיגוף'3 הנה היגיינה של היציבה המחלחלת אל כל רובדי החיים דרך התפילה, השפה והליכות הבית,אשר לבו הוא השולחן ומנהגי הישיבה בימי חול,חג ומועד. לימוד ישיבת הסיגוף והקניית חינוך יציבה בגיל הרך, בחדר בגלות ספרד ואשכנז, אפשר את יכולתה של האוכלוסייה היהודית בגולה להתקיים על מגוון של מלאכות הנעשות בישיבה ממושכת וללא מרחב תנועה. מאידך, השימוש הנרחב בכיסא השפיע על יציבת היהודים בגולה באופן שבידל אותה חזותית מיציבת האוכלוסייה הלא יהודית, והפך אותם למובחנים בראייה גם בלבוש מקומי.
חינוך יציבה ממלכתי בישראל:
חינוך היציבה ע"פ מערכת החינוך בישראל הינו לא מודע בשל העדר המושג חינוך יציבה מן הפדגוגיה הקיימת. ע"פ תקנותיו רק למורה לחינוך גופני יש את הכלים והסמכות ללמד יציבה בבית הספר. בדיקה של הכשרת המורים העלתה שהיא מוכוונת כולה לתנועה, ספורט ואתלטיקה, ונושא היציבה בישיבה בכיסא אינו קיים אלא בצורה זניחה וחסרת משמעות. מאידך קיים בישראל מגוון עצום של מורים אלטרנטיביים ושיטות מיובאות , ותכליתן הוא חינוך מחדש של היציבה גם באמצעים של ישיבה על הקרקע או על כיסאות. גם אידיאליזציה עכשווית של ריקוד-מגע והליכה , רכיבת אופניים וטיולים רגליים הנם היבטים של חינוך יציבה בדרך לא מודעת, ואפשר שבשיווקם האינטנסיבי הם מעידים על חסך או נעלם כלשהוא בנושא היציבה בישראל.
יציבה ישראלית:
יציבה מובהקת וניתנת לזיהוי בקרב כל קבוצה אתנית אחרת, הן על ידי הישראלים את עצמם והן על ידי אחרים. הגורם המאחד הוא בית הספר והשפעתו על היציבה לצד אידיאולוגיה של וויתור על הליכות גלותיות והטמעה אישית של ' זהות והופעה ישראלית'.
הגורם הבולט ביותר ביציבת ילידי הארץ בקרב כל שכבות האוכלוסייה הוא מידת שכיחותו ועוצמתו של הליקוי בהתנהגות הצוואר.



חינוך יציבה במזרח:
הגורם המשמעותי ביותר בחינוך יציבה מסורתי במזרח הוא העדרו של הכיסא מחיי הבית, או שימוש מועט בכיסאות נמוכים מאוד, כפי שמקובל בסין. מסורות דתיות -תרבותיות השרישו
שימוש נרחב של האוכלוסייה בטכניקות המעוגנות באורחות החיים והן מטבען שיטות שיש בהן מימד של היגיינה של היציבה, כמו זן ביפן, טאי צ'י בסין ויוגה בהודו. טכניקות אלו מאצילות על כל אורחות החיים ,לבוש ,ריהוט ורפואה.האמצעי הנפוץ ביותר להקניית חינוך יציבה היו אומנויות הלחימה, ועושר המגוון של הטכניקות והן תרבות הלבוש והאמנות המלוות אותן מעיד על מידת חשיבותו של חינוך היציבה במזרח4.

יציבה-הגדרה חדשה:
תהליך דינאמי של תמיכת מעטפת השרירים את עמוד השדרה בפעולתו על ציר ההתנגדות המרבית לכבידה. התנגדות זאת מושגת על ידי שינוי מתמיד של התארגנות האיברים להשגת חלוקה מאוזנת של משקל הגוף בכל תנוחה.
איזון היציבה מושג על ידי ויסות המתח השרירי ותאום פעולה בין מערכת העצבים, המוח,הנשימה, ההכרה(אצל האדם) והשרירים.
אפשר שקיזוז התנועה וויסות המתח השרירי בכל הגוף מתרחש תחילה בשרירים הזעירים ביותר של הקרקפת ואלה המלווים את הצוואר בכניסתו לבסיס הגולגולת.

תפקיד היציבה: לקיים את מירב ההתנגדות של עמוד השדרה, השרירים וכל תא חי ללחצי הכבידה. הפעילות היציבתית נפסקת במצב של חוסר הכרה ומוות כביטוי להפסקת ההתנגדות לכבידה.

יציבת האדם: התנגדותו המרבית של עמוד השדרה היא על ציר אנך הכבידה כלפי מעלה וכלפי מטה.(עמידה בשתי רגליים יציבות/זקוף ופרוק ברכיים.)
ציר ההתנגדות המרבי של עמוד השדרה מתקיים ביחס מתמיד לאנך של הכבידה, בכל תנוחה ופעולה או חוסר תנועה. ציר ההתנגדות המרבית של עמוד השדרה ניתן לחישוב מתמטי, אך לא קיימים אמצעים טכנולוגיים למדידתו בפעולה.

יציבה וכבידה: פרט לאנך וקטור הכבידה, על היציבה להתמודד עם כל כוחות הכבידה, כמו כוח ההתמדה, חוק התגובה וחוק השוואת הלחצים(חוק בויל).

יציבה היא תפקוד ראשוני: כמו הנשימה ומחזור הדם, היציבה הנה תפקוד אוטונומי המנוהל על ידי מערכת העצבים והמוח.לטענת חוקרים מן העשור האחרון, 90% מפעילות המוח נתונה לארגון היציבה.

יציבה ופיקוד ראשוני: יחסי מרחק , זווית, ומתח שרירי בין הראש, הצוואר ועמוד השדרה(הגב) קובעים ומשפיעים על יחסי מרחק, זווית ומתח שרירי בין כל האיברים לבין עצמם וביחס לאנך הכבידה.

יציבה ומתח שרירי: ארגון יחסי האיברים בינם לבין עצמם וביחס לכבידה מתרחש על ידי וויסות המתח השרירי .
מתח שרירי הוא ביטוי של פרצי דחף חשמליים מן המוח דרך מערכת העצבים אל השרירים.פרצים אלה מקיימים תהליך מתמיד של כיווץ והרפיה בשריר אשר מטרתם תמיכת השלד וארגון היציבה.

וויסות המתח השרירי
לפרצים אלה יש אופי של גל תדר מאופנן, כלומר גורם קבוע וגל משתנה של לחצי הכבידה בהתאם לשינויי התנוחה והרצון של ההכרה.

הגורם הקבוע אצל כל אדם נקבע טרום הלידה ביחס ללחצי הכבידה כפי שהם מועברים דרך הרחם אל השלד ושרירי העובר בתהליך ההיווצרות. מכאן ששתי הייחודיות הקרובות ביותר בטבע של מתח שרירי הן המתח השרירי של הצאצא והמתח השרירי של האם שבגופה נהרה.
ויסות המתח השרירי עובר תהליכים של עיצוב וגיבוש לאורך כל תקופת הצמיחה,ומושפע עמוקות מחינוך היציבה בגיל הרך.
המשמעות היא:
א. לכל אדם בוגר יש גורם קבוע של המתח השרירי, שהוא אופייני וייחודי כטביעת רשתית העין וטביעת האצבעות.
ב.המתח השרירי של כל אדם בוגר הוא חלק מאבולוציה תורשתית אתנית המועברת במהלך ההיריון, ודרך מגע ,תחושה והרגלי יציבה, הן באמצעים של תכסית קרקע וטופוגרפיה של בית הגידול, ריהוט, לבוש וסביבה(אורבאנית/טבעית),והן באמצעים של חינוך יציבה מושכל או לא .

מנגנון זיהוי היציבה: לכל אדם יש יכולת לזהות את האחר ע"פ שתי קטגוריות של מרחק: ראיה מרחוק : משלנו או לא משלנו?
ראיה מקרוב: נמצא בעמדת התקפה? השהיה?בריחה?
מנגנון זיהוי היציבה הוא חזותי, חושי, ועל-חושי. ניתן לאמור עליו שהוא המנגנון העתיק והראשוני ביותר של הישרדות, וכלל לא נפגע באיכותו במהלך האבולוציה האנושית.

עקמת
שינוי מבני בעצמות עמוד השדרה וסטייה קבועה/מתפתחת מציר ההתנגדות המרבית לכבידה של השלד.
עקמת בעברית: שם כללי למחלות של עמוד השדרה שהידועות שבהן הן סכוליוזיס, קיפוזיס, לורדרוזה וספנדלוזיס.
תסמינים ראשוניים : חוסר סימטריה
בין עצמות השלד מפנה ימין ושמאל, חוסר סימטריה בגודל וצורת האיברים, ובין צדודית ימין ושמאל של הגולגולת והפנים. חוסר סימטריה בכפות הרגליים והתפתחות המפרקים.סימן אפשרי נוסף: שונות גדולה בקווי כף היד בין ימין לשמאל.
זיהוי ברור של העדר סימטריה ראשוני הנו ברוב המקרים קשה לביצוע בשלב הינקות, אך ברור לעין בגיל מבוגר.
תסמינים משניים אצל תינוקות :
הרגל קבוע של התכווצות הגוף לצד ימין או שמאל בעת בכי ומצוקה. גדילת עצם חריגה במקום כלשהוא בשלד ביחס לעצם מקבילה.העדר מגע בין אצבעות הרגליים הקטנות ובין הקרקע בעת הליכה ועמידה.אצבע שנייה 'מטפסת' על הבוהן והשלישית.
ליקויים מוכרים בויסות המתח השרירי: רפיון שרירי ע"פ מבחן רפלקס אחיזה. קאטאטוניה ואפילפסיה.
תחזית 2020
מחקר שפורסם על ידי ארגון הבריאות העולמי קובע שרוב תמותת האדם בשנת 2020 תתרחש בשל המחלות הכרוניות סוכרת, עקמת, אסתמה ולאוקמיה5.
הערת מחבר: כל המחלות האלו קשורות בשינויים מבניים של עמוד השדרה וסטייה מציר ההתנגדות המרבי לכבידה.

תסמינים התנהגותיים בגיל הרך עד בגרות:
נטייה לנפילות כתוצאה מהמעדה עצמית , הערכת מרחק ויכולת קפיצה לקויה,העדר שמיעה מוסיקלית, לקויות מוטוריקה עדינה וקואורדינציה. תנועתיות יתר(היפראקטיביות) ולקויות למידה והיגיון.
תסמינים ביולוגיים בגיל ההתבגרות: פעילות חריגה של בלוטת התריס, הלבלב הכבד ובלוטת יותרת המוח.
תסמינים נפשיים ורגשיים:
חוסר איזון בהתנהגות המאופיין על ידי מצבים קיצוניים של פעילות וקפיאה בזמן הערות, ומקבילה דומה בשינה.
אלה מוכרים לנו כהיפראקטיביות ודיכאון.
היווצרות העקמת :
היווצרות השלד ,הרקמה השרירית ומערכת העצבים- מוח בתנאים של
לחצים בלתי סבירים מצד שרירי הגב והבטן, בית החזה והאגן על מעטפת הרחם והעברתם דרך השלייה אל העובר בכל שלבי ההיריון המאוחרים.
לחצים בלתי סבירים אלה נוצרים בשל הרגלי היציבה של האם, ויש להם השפעות נוספות כגון אי פריון טבעי, לידת פגים על רקע מצוקת עובר, העדפה של ניתוח קיסרי, התנכרות רגשית(אוטיזם) וחריגות של נורמות ביחסי אם-צאצא.
עקמת בישראל
סטטיסטיקה רשמית: 3-6% מן הילדים לוקים בעקמת בגיל הרך, 30-40% בגיל ההתבגרות, תפוצת העקמת בקרב הנשים עולה על זאת של הגברים.לטענת מ. החינוך לא קיים מחקר מדעי על העקמת בקרב תלמידים. עמדת משרד הבריאות היא שאין לבצע יותר בדיקות סינון בקרב תלמידים(בדיקה אחת בכיתה ז') וגם אין לידע את ההורים יותר מן הקיים בשל אי השפעתם של צעדים אלה על התפתחות מהלכה הטבעי של העקמת.
מתוך בדיקה עולה שנתוני לשכת הגיוס על מימדי העקמת בקרב בוגרי מערכת החינוך אינם גלויים וידועים בהכרח למחלקת הבריאות במשרד החינוך.
הערת מחבר: מאחר שחוק גיוס חובה ובדיקת כשירות רפואית בגיל 16-17 קיימים מאז קום המדינה, אפשר שיש בישראל את המידע המקיף ביותר במערב על תפוצת העקמת בקרב בוגרי מערכת החינוך.

מופע הזעם המחזורי: הדחקת התנועתיות והפעילות השרירית וכל דחק רגשי יוצר משבר במחזור הטבעי של צבירת מתח ופריקתו מן השרירים, כיווץ והרפיה. מחזור זה מתנהל בין שינה להכרה, מחזור ימות השבוע ומחזור השמש והירח.
ככל שהדחקת התנועה גדלה, כך גדל המתח המצטבר בעיקר בשרירי הכתפיים, הצוואר והקרקפת/לסת. מתח זה מחייב פריקה בזמן כלשהוא, ולרוב אלימה ובלתי נשלטת.
האופנים בו הוא מופיע הנם בצורה של אלימות פיזית, מינית ורגשית, וכן המעדה סמויה והכשלה של האחר. התנגדות אוטומאטית לכל עניין ודבר ומופע חזותי קיצוני של הליקוי בהתנהגות הצוואר. שינויי חום הגוף, צבע העור והרשתית.דופק/לחץ דם.

מופע הזעם המחזורי ודיבור.
מזמן נקבע שהדיבור הנו אירוע פסיכופיזי, וכך הוא מופע הזעם המחזורי בהיבט של אלימות מילולית : תנועתיות מועצמת של שרירי הדיבור והנשימה ,מימיקה של הפנים ותנועתיות מוגזמת של מחוות ושפת גוף אלימה מאפשרים פריקה מהירה של הצטברות מתח שרירי.. המסר המילולי מכוון לפגוע ולהמעיט את דמותו של האחר בעיני עצמו.

הדחקת מופע הזעם המחזורי בשל נורמות חברתיות ותעסוקתיות, חוק וסדר או שמירה עצמית יומר בפעילות ביולוגית חריגה של הרס עצמי ופגיעה בכושר החיסוני , אפיון התנהגותי של נטירת איבה בין המינים ,טרור בין -אישי בכל רובדי החברה והמשפחה, ומופע יציבתי קבוע של תוקפנות כביטוי לאסרטיביות.

הליקוי בהתנהגות הצוואר: קיבעון שמקורו שימוש לא מושכל בכיסא.ן
אופיין לראשונה במילים על ידי פ.מ. אלכסנדר בספרו ' the use of the self 'בשנת 1921, ותועד כבר קודם לכן על ידי ספר האנטומיה של גריי: ראש צוואר6 .
תיעוד מתמיד של התפתחות הליקוי בהתנהגות הצוואר נמצא בדיוקנאות מצוירים החל מתקופת הרנסאנס ועד אמנות עכשווית. השוואה בין אמנות מערבית למזרחית מעלה שתיעוד תיאורי של הליקוי בהתנהגות הצוואר אינו שכיח באמנות המזרח ואמנות פרה המאה-16. השוואה ליציבת צוואר נכונה בישיבה בכיסא: תאור הפרעונים בציור ובתגליפי אמנות מצריים העתיקה.
תאור הליקוי: כיווץ של שרירי העורף ודחיקת הגולגולת אחורה ולמטה תוך הפניית המבט למעלה והסתכלות מלמעלה כלפי מטה.(קו אופק גבוה של המבט).
בצרוף של דחיפת הגולגולת קדימה מאוד ביחס למישור הגב, מתיחה של הגרון, ורכס גבוה של חיבור העורף לכתפיים, אשר בגיל מבוגר עשוי להפוך לתפיחה שרירית-שומנית.
לליקוי בהתנהגות הצוואר יש קשר מיידי להתנהגות הגב התחתון וכיווץ עוצמתי בבטן התחתונה ונעילה של מפרקי האגן והברכיים במפנה מן המרכז לצדדים.
הפעולה מופיעה במצבי קפיאה של היציבה ומועצמת כתנאי להגייה ודיבור,מעבר ממנוחה לפעולה, קימה והתיישבות בכיסא או על הקרקע. התנועה הזאת מופיעה באופן טבעי אצל תינוקות בשעת בכי או תגובה לכאב, בזמן ביאה ובזמן מיתה.

העדר הגדרה רפואית בספר האנטומיה של גריי הקובעת שקיבעון תנועה זאת הינו ליקוי לא טבעי נובע מכך שעיקר התיאורים בספרו נובעים מנתיחת גופות, ותנועה זאת מוקפאת ברגע המוות, ונתפסת כטבעית וקבועה גם בחיים בקרב חברה המרבה בשימוש בכיסא. לכך יש השפעה מתמשכת על האנטומיה של היציבה ברפואה המודרנית, וקבלת הליקוי כנורמטיבי בכל מפה של גוף האדם אשר מקורה במערב, או מחקר אקדמי שנעשה בידי מי שמאחוריו כבר 15000 שעות ישיבה מכיתה א' ועד בגרות, וחינוך היציבה שלו מגובש ומשפיע על חקר היציבה.

----------------------------

0 מילון עברי שלם מאת ראובן אלקלעי הוצאת גליל.
1) http://www.alexandertechnique.com/articles/miseducation/
מאמר על הימנעות מהנחיה כללית לעמוד ישר הגורמת להזדקפות והתקשחות.ג'ון דיואי.

2)
http://vcencyclopedia.vassar.edu/index.php/Posture_and_Photographs1
ההיסטוריה של היציבה במכללת וואסאר וירג'יניה

3) עלייתה ונפילתה של היציבה באמריקה מאת דוד יוסיפון ופיטר נ. סטרנס
ב The American Historical Review 103 VOL
No 4 1998

4) ישיבת סיגוף במנהג ניחום אבלים פרקי אבות. אין ביבליוגרפיה אחרת בנמצא.
ר' ישיבת סיגוף-ישיבה ללא הישענות -ישובין. ישיבה בהישענות-ישיבה בהסבה. מסובין. האגדה של פסח.
5)
http://whqlibdoc.who.int/publications/2007/9789241595704_eng.pdf
ארגון הבריאות העולמי. WHO פרופ' אחיהוד עבור ארגון הבריאות העולמי תוצאות חיפוש: עקמת
The adolescent with a chronic condition
6)ויקיפדיה ספר האנטומיה של גרייתמונת ראש-צוואר. http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94:Gray378.png

מאמר ב
http://www.ingentaconnect.com/content/klu/586/2007/00000016/00000006/00000227;jsessionid=1h0g9nx488e22.alexandra?format=print&crawler=true
כותרת
Back education program:
Elisabet.geldhof

תמצית: מחקר דו שנתי שנערך בבית הספר ביישום תכנית של הפעלות דינאמיות ומכוונות של היציבה בכיתה נעשו בקרב גילאים 13-15 בשלוש קבוצות: בקרה, ניסוי וקבוצת גיל ביניים 10-11.
התוצאות: שיפור בתנועתיות השלד,שיפור ביציבות שיפור בדימוי עצמי, ולטענת המחברת, השפעתו של החינוך ליציבת גב
השאיר את חותמו על המתנסים גם בחייהם הבוגרים.






מאת צפריר יצחק
מורה לחינוך יציבה בטאי צ'י ושיטת אלכסנדר.
אמן רישום ותחריט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב