דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשפחה החד הורית 

מאת    [ 22/06/2008 ]

מילים במאמר: 525   [ נצפה 5303 פעמים ]

משפחה חד הורית כבר אינה תופעה שולית בנוף הדמוגרפי של ישראלי, מספרן של משפחות החד הוריות הוא 21% מכלל המשפחות בישראל. תרמן לכך הגידול הניכר במספר הזוגות המתגרשים, עליה של משפחות חד הוריות רבות מחבר העמים ומאתיופיה, וכן תרמה לכך תופעה הולכת וגדלה של נשים אשר החליטו שלא לוותר על רווקותן ובחרו ללדת ילד ללא נישואין. גידול זה הוביל בשנת 1992, לחקיקת חוק שיוחד לעניין זה - חוק משפחות 1922. בנוסף אליו, קיימת התייחסות נפרדת למשפחות חד הוריות בחוקים -חד הוריות התשנ"ב סוציאליים דוגמת חוק הביטוח הלאומי בו נקבעו הטבות מיוחדות למשפחות חד הוריות. במקביל לכך, התפתחה גם פסיקה משפטית ענפה בסוגיות משפטיות הכרוכות במשפחה החד הורית. להלן יובאו בתמצית הוראות חוק ושאלות משפטיות עיקריות ונפוצות בנושא זה.


הורה יחיד ?-מהי משפחה חד הורית

החוק מגדיר "הורה יחיד" כהורה שאינו נשוי ואין לו בן זוג הידוע בציבור כבן זוגו, אשר בחזקתו נמצא ילד שטרם מלאו לו 18 שנים. דהיינו, אדם ייחשב הורה יחיד בין אם הוא גבר או אישה, בין אם מדובר בגרוש/ גרושה, בין אם מדובר במי שלא היה נשוי/ נשואה מעולם, בין אם ההורה הביולוגי השני ידוע ובין אם לאו, וזאת עד הגיע הילד לגיל 18 שנה.

האם הורה יחיד, שיש לו בן זוג שאינו ההורה הביולגי של הילד, עדיין נחשב הורה יחיד ?

הורה יחיד שנישא לבן זוג או שחי כידוע בציבור עם בן זוג, מאבד את מעמדו כהורה יחיד וחוק משפחות חד הוריות לא יחול עליו, אפילו אותו בן זוג אינו ההורה הביולוגי של הילד.

מהן ההטבות שמעניק חוק משפחות חד הוריות ?

לנוכח הנחת המוצא שהורה חד הורי הוא מפרנס יחיד, קיימות בחוק הוראות שנועדו להקל עליו לרכוש מקצוע, לעבוד במשרה מלאה ולרכוש דיור. החוק מעניק להורה היחיד עדיפות וקדימות ברכישת הכשרה מקצועית במסגרות הניתנות ע"י משרד העבודה והרווחה. כמו כן, וחשוב לא פחות, החוק מעניק לילד של הורה היחיד עדיפות בקבלה למעונות יום וכן הנחות בתשלום עבור מעונות אלה. החוק גם מעניק להורה היחיד הלוואה מוגדלת מטעם המדינה לרכישת דירה, ובנוסף לכך, משרד השיכון מעניק לו סיוע בשכר דירה לתקופה מסויימת. יובהר וידגש כי הטבות אלה כפופות למבחנים מקדמיים ובהם נבדק גובה הכנסה, רכוש ועוד פרמטרים רלוונטיים.

האם הורה יחיד זכאי לגמלת הבטחת הכנסה ?

חוק הבטחת הכנסה קובע עדיפות להורה יחיד שמטפל בתינוק עד גיל שנתיים ומעניק לו גמלה חודשית החל מהולדת הילד ועד מלאת לו שנתיים. (ובמקרים מסוימים גם בשנים שלאחר מכן)



האם ניתן לכפות אבהות על גבר שמתכחש לאבהותו ?

קיימים מקרים רבים שלאישה לא נשואה נולד ילד והאדם כלפיו היא טוענת שהוא האב הביולוגי מתכחש לכך, ו/או מסרב להכיר בילד ולהשתתף בכלכלתו ובפרנסתו. במקרה כזה האישה זכאית לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה בתביעה לחייב את האב הנטען לעבור בדיקת רקמות שתוכיח את אבהותו, ובעקבות כך לקבוע כי הוא האב הביולוגי של הילד וכן לחייבו לשלם לילד מזונות.



האם ניתן לכפות על האב הנטען בדיקת רקמות ?

בשורה ארוכה של פסקי דין נקבע כי בדיקת רקמות, שהיא בדיקה בעלת אמינות ודיוק גבוהים, היא הבדיקה הראויה והיא הכלי האולטימטיבי להוכחת תביעת אבהות. אולם, אם האב הנטען מסרב שיבצעו בגופו בדיקת רקמות הרי שלא לא ניתן לכפות עליו לבצעה בניגוד לרצונו, זאת מכוח עקרון יסוד משפטי שכל אדם בישראל הוא אדון לגופו, ולא ניתן לבצע בגופו פעולות בניגוד לרצונו.



כל הכתוב במדור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
עו"ד נתנאל ירימי - משרד המתמחה בדיני משפחה על מגוון תחומיו ובכלל זאת, נישואין, הסכמי נישואין, גירושין, הסכמי גירושין, משמרות ילדים, מזונות, חלוקת רכוש, ידועים בצבור, ירושות ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב