דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מידת היצאנות. 

מאת    [ 02/05/2008 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 3969 פעמים ]

רש"י פרשת בראשית: וכבשה - חסר וי"ו, ללמדך שהזכר כובש את הנקבה שלא תהא יצאנית וכו': בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשה יח: ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי ויבן כת' התבונן מאיכן לברותה וכו', ולא מן הרגל שלא תהא פורסנית וכו', אפעלפיכן ותפרעו כל עצתי ותוכחתי לא אביתם וכו', ולא מן הרגל והרי היא פרסנית ותצא דינה. פרשה מה: ר' מנחמה בשם ר' אבון חימסה פניו, ורבנין אמ' ארבע מידות נאמרו בנשים וכו' ר' לוי אמר אף וכו' ופרסניות וכו', פרסניות ותצא דינה. קטעי מדרשים - גניזה (מאן) א. נוסח ארוך של התחלת מדרש תנחומא לבראשית: ויבן, ר' יהושע דסיכנין בשם ר' לוי אמ' ויבן כתי', התבונן מאיכן לבראותה, אמ' וכו': ולא מן [הרגל], כדי שלא תהא יצאנית, וכתי' ותצא דינה. אמר שלמה ותפרע[ו] כל עצתי ולתוכחתי לא אביתם וכו'. ע"כ.

העולה מכאן כי טבע האישה נוטה ליצאנות או פרסנות. אין ספק שכל מידות שנאמרו בנשים, מקורן בטוב. איש בטבעו הוא מאוזן וממוצע, אישה קיצונית מטבעה. היא תופסת בכל מידה ומידה, את שתי הקצוות כאחת. מצד אחד יש בה שמרנות יתירה ומצד שני חדשנות מרובה. כוח יצירת הוולד שבאישה, מגלה את יכולתה ונטייתה היצירתית. יצירה היא יציאה מהקיים, אשר רק בכוח הדמיון המפותח, ניתן לחדש 'את אשר עדן לא היה'. אך כוח יציאה זו, סכנה גדולה טמונה בה. השאלה היא בדרך יציאתה, אם תישאר מחוברת ונאמנת למקורה, או שמא תתנתק ותתכחש לנקודת מוצאה:

ויקרא רבה (מרגליות) פרשה ד: שלשה הן כפויי טובה, אילו הן הארץ והאשה והנפש. הארץ מנין, ארץ לא שבעה מים. האשה מנין, אכלה ומחתה פיה ואמרה לא פעלתי און. נפש מנין, וגם הנפש לא תמלא. קהלת רבה (וילנא) פרשה ו: ג' אין מחזיקין טובה לבעליהן, הנפש, והארץ, והאשה, הנפש מניין שנאמר וגם הנפש לא תמלא, הארץ שנאמר ארץ לא שבעה מים, אשה שנאמר אכלה ומחתה פיה. ע"כ. משפט זה מייצג את האישה הרעה, הבוגדת בבעל נעוריה, מתוך התעלמות זדונית ממעמדו בחייה.

הדגמת האישה הטובה ההפוכה הימנה, מצינו באבות ו: הא למדת שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם שנאמר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי: אסתר המלכה יצאה בגדול, אבל נשארה מהימנה לגמרי: אסתר: אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה כאשר צוה עליה מרדכי ואת מאמר מרדכי אסתר עשה כאשר היתה באמנה אתו: 'באמנה' לשון אמונה ונאמנות. יש לציין עוד את הכתוב בשבחה של 'אשת חיל', אשר 'הייתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה'.

ספר נתיבות עולם א - נתיב האמונה - פרק א: ותדע עוד כי הזכר והנקבה הוא כנגד אמת ואמונה, ויש לך להבין למה האשה עמדה באמונתה ביותר, וזה בודאי בשביל כי אמונת אשה לאיש יותר מן אמונת האיש לאשה כי אמונה לשון נקבה ואמת הוא לשון זכר, ואין כל כך נמצא האמת באשה כמו שנמצא האמונה ולכך עמדה האשה באמונתה ולא האיש, ותבין זה כי האיש מותר באחרת ואין האשה מותרת באחר: האישה חוננה במעלת האמונה, כי בכך תפארתה, כשהיא יוצרת, מחדשת ונשארת נאמנת למקור בשלמות.

משה הרשברג משמש יושב ראש ארגון 'לרעך'. 'לרעך' נוסד על מנת להעמיק בערכי המסורת היהודית, שבכתב ושבעל פה. ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה. סוד האמונה, החברה והיצירה הוא סוד החיים. לכל תגובה או שאלה בענייני יהדות ותורה, ניתן לפנות אל הכותב, בדואר אלקטרוני: shki@bezeqint.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב